به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۷

چین از آمریکا و کره شمالی خواست 'حسن نیت نشان دهند'

از راست: کیم، رهبر کره شمالی و شی، ترامپ و مون، رئیسان جمهوری چین، آمریکا و کره جنوبی - چین از همه طرف‌ها خواسته است اقدامی نکنند که روند گفتگوها به مخاطره افتد
چین از آمریکا و کره شمالی خواسته است تا با نشان دادن حسن نیت، مانع از لغو دیدار رهبران دو کشور شوند.
روز چهارشنبه، ٢٦ اردیبهشت (١٦ مه)، سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به تهدید کره شمالی به لغو برنامه مذاکره رهبر آن کشور و رئیس جمهوری آمریکا گفت که "اخیرا تنش در شبه‌جزیره کره به طور قابل توجهی کاهش یافته و این وضعیت ارزش آن را دارد که حفظ شود."
اظهار نظر مقام چینی چند ساعت پس از هشدار کیم کیه-گوان، معاون وزارت خارجه کره شمالی در مورد احتمال لغو دیدار کیم جونگ-اون، رهبر این کشور، و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ابراز شده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی، آقای کیم گفته بود که اگر آمریکا همچنان بر خلع سلاح یکجانبه کره شمالی به عنوان شرط موفقیت اجلاس سران دو کشور پافشاری ورزد، کره شمالی ممکن است از شرکت در این اجلاس منصرف شود. وی از آمریکا خواسته بود تا "از سیاست خصمانه خود نسبت به کره شمالی دست بردارد." پیشتر، کره شمالی در اعتراض به برگزاری مانور نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا اعلام کرده بود که در جلسه‌ای که قرار بود این هفته با شرکت مقامات عالیرتبه دو کره تشکیل شود شرکت نخواهد کرد.
دولت چین نیز برگزاری این مانور در شرایط فعلی را غیرسازنده توصیف کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید براینکه تنها از طریق تماس و گفتگوی مستقیم است که می‌توان به برقراری صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره امید بست، برگزاری اجلاس سران را گامی مهم در این زمینه توصیف کرده است. او از همه طرف‌ها خواسته است تا "از هرگونه اقدام یا موضعگیری تحریک‌آمیز خودداری ورزند تا مشترکا شرایط مساعدی را ایجاد کنند که بتوان از طریق مذاکره راهی سیاسی برای بحران موجود در شبه‌جزیره کره یافت."
در حالیکه از اواخر سال گذشته میلادی، آزمایش‌های موشکی و برنامه هسته‌ای کره شمالی باعث تشدید تنش در روابط بین آن کشور با آمریکا و کره جنوبی شده و برخی ناظران وقوع درگیری نظامی و حتی جنگ اتمی بین دو طرف را نامحتمل نمی‌دانستند، رهبر کره شمالی در پیام خود به مناسبت سال نو میلادی اعلام کرد که یک تیم ورزشی را به المپیک زمستانی در کره جنوبی اعزام می‌کند.
چند هفته بعد هم یک هیئت از مقامات کره جنوبی پس از سفر به کره شمالی و ملاقات با کیم جونگ-اون از آمادگی او برای ملاقات با رئیس جمهوری کره جنوبی و رئیس جمهوری آمریکا خبر داد که با استقبال مقامات این دو کشور مواجه شد. رهبر کره شمالی همچنین در سفری به چین، گفت که سیاست دولت آن همواره عاری بودن شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای بوده است.
دیدار رهبران دو کره پیشتر صورت گرفته و قرار است رهبر کره شمالی و رئیس جمهوری آمریکا نیز ماه آینده میلادی با یکدیگر دیدار کنند.
روز چهارشنبه، منابع دولتی چین گزارش کردند که یک هیئت از مقامات کره شمالی برای گفتگو با مقامات چینی و آشنایی با تجربه اقتصادی این کشور و امکان استفاده از آن برای بهبود شرایط کره شمالی به پکن سفر کرده است.
برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی باعث وضع تحریم‌های شدید بین‌المللی و همچنین تحریم یکجانبه آمریکا شد که فشار قابل توجهی را بر اقتصاد این کشور وارد کرده است. مقامات آمریکایی فشار ناشی از این تحریم‌ها را در قانع کردن رهبری کره شمالی به مذاکره موثر دانسته‌اند. آنان همچنین تاکید داشته‌اند که غیر اتمی شدن شبه جزیره کره را قابل مصالحه نمی‌دانند.
با وجود هشدار مقام کره شمالی در مورد احتمال لغو دیدار آقایان کیم و ترامپ، دولت آمریکا تاکید کرده که همچنان به برنامه‌ریزی برای این دیدار ادامه می‌دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که تنها از طریق تماس مستقیم و گفتگو بین کره شمالی و آمریکاست که می‌توان به برقراری و استمرار ثبات و صلح در منطقه امیدوار بود. 

بی بی سی  فارسی