به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۳، ۱۳۹۸

سومین روز اعتراضات در دانشگاه‌های صنعتی شریف و اصفهان

در سومین روز اعتراضات سراسری به بی‌کفایتی سپاه پاسداران در فاجعه اصابت موشک سامانه پدافند هوایی به هواپیمای مسافربری اوکراین، تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تجمع اعتراضی برگزار کردند. بر اساس ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، دانشجویان شعار می‌دهند:
«نخبه‌هامون رو کشتند، آخوند به جاش گذاشتند.»

در ویدیوی دیگری که آن هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، یکی از دانشجویان در سخنانی خاطرنشان می‌کند که استادان از دانشجویان حمایت می‌کنند و پشت آن‌ها ایستاده‌اند. سخنران خواهان پاسخگویی علی خامنه‌ای، ولی فقیه است.

بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حراست دانشگاه صنعتی اصفهان در سومین روز از تجمع اعتراضی این دانشجویان، در تماس تلفنی با آنها اقدام به تهدید دانشجویان کرده و ده‌ها نفر را احضار کرده است.

گزارش‌های تأیید نشده‌ای هم منتشر شده که خانواده‌های جانباختگان در حادثه هواپیمای اوکراین  برای انجام مصاحبه‌های اجباری و امضای بیانیه‌ای در حمایت از «نظام» تحت فشار قرار گرفته‌اند. «نظام» نام مستعار خامنه‌ای است که فرماندهی کل قوا را هم به عهده دارد. شامگاه گذشته معترضان در ده‌ها شهر ایران شعار «فرمانده کل قوا، استعفا، استعفا» سر دادند.

خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران در روز دوشنبه مصاحبه‌هایی با خانواده کشته‌شدگان در هواپیمای اوکراینی مبنی بر پیروی آن‌ها از «ولایت فقیه» و دفاع از عملکرد سپاه پاسداران منتشر کرد.

در سومین روز اعتراضات سراسری در تهران در مسیر خیابان انقلاب تا میدان آزادی نیروهای ضد شورش مستقر شده‌اند. شهروندان از کرمانشاه نیز گزارش داده‌اند که نیروهای ویژه در میدان آزادی (گاراژ) این شهر مستقر شده‌اند.

همزمان با این تحولات در دانشگاه امیر کبیر تهران هم عده‌ای از بسیجیان به سرکردگی یک روحانی در پاسخ به اعتراضات دانشجویی راهپیمایی کردند. بسیجیان شعار می‌دادند:

«دانشجوی عزادار، دشمن هرچه کفتار.»

شامگاه گذشته در تیراندازی مستقیم به طرف معترضان در تهران دست‌کم سه نفر مجروح شدند. مرکز اطلاع‌رسانی ناجا اما ادعا کرد که نیروی انتظامی در تجمع‌های اخیر تاکنون از اسلحه استفاده نکرده است. حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران در واکنش به ویدیوهای منتشرشده از شلیک به مردم اعلام کرده که تیراندازی به سوی معترضان از سوی پلیس انجام نشده است. تلویحاً بیان این معنا که طرف سومی به طرف مردم با تفنگ ساچمه‌ای شلیک کرده است.

تشکل‌های صنفی معلمان، ۱۰ تشکل صنفی کارگران و بازنشستگان، و اتحادیه آزاد کارگران ایران با صدور بیانیه‌هایی با بازماندگان فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی ابراز همبستگی و از اعتراضات مردم حمایت کردند.

رادیو زمانه