به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۲۶، ۱۳۹۸

فاطمه ملکی و صدیقه مالکی فرد آزاد شدند

خبرگزاری هرانا – فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌ زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار، فعالین مدنی محبوس در زندان مشهد که امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه، در جریان تحصن مقابل دادگاه انقلاب مشهد بازداشت شده بودند، پس از چند ساعت بازداشت در پلیس امنیت آزاد شدند. خانم ملکی دو روز پیش با انتشار یک فایل صوتی از وخامت حال همسرش در پی نزدیک به دو ماه اعتصاب غذا و دارو خبر داده و اعلام کرده بود در صورت عدم آزادی آقای نوری زاد طی دو روز آینده دست به تحصن خواهد زد.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸، فاطمه ملکی، همسر محمد نوری‌ زاد و صدیقه مالکی فرد، همسر هاشم خواستار، فعالین مدنی محبوس در زندان مشهد که در جریان تحصن مقابل دادگاه انقلاب مشهد صبح امروز بازداشت شده بودند، پس از چند ساعت بازداشت در پلیس امنیت آزاد شدند.

یک منبع مطلع در گفت و گو با گزارشگر هرانا ضمن تایید خبر آزادی این شهروندان گفت: “فاطمه ملکی و صدیقه مالکی فرد حدود ساعت ۳ بعد از ظهر از پلیس امنیت آزاد شدند. در طول زمان بازداشت نیز ماموران امنیتی درباره وضعیت پرونده و اتهامات آقای نوری زاد و آقای خواستار با همسرانشان صحبت کرده و وعده برگزاری دادگاه در روز شنبه ۲۸ دی ماه را داده‌اند. گرچه این نخستین بار نیست که چنین وعده‌هایی داده می‌شود و در طول ۵ ماه گذشته نیز چندین بار خبر از برگزاری داده بودند”.
همچنین این منبع مطلع از تصمیم خانم ملکی و خانم مالکی فرد برای ادامه تحصن خبر داده است.

پیشتر یک منبع مطلع در گفت و گو با گزارشگر هرانا ضمن تایید خبر بازداشت این شهروندان گفته بود: “خانم ملکی پس از ملاقات با آقای نوری زاد و دیدن وضعیت جسمی نامساعد وی گفته بود که در صورت ادامه شرایط، دست به تحصن مقابل دادگاه انقلاب خواهد زد. خانم مالکی فرد، همسر هاشم خواستار که  با آقای نوری زاد در یک سلول است نیز در همراهی با ایشان تصمیم به برگزاری تحصن گرفتند. اما صبح امروز به محض ورود به محوطه مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شدند”.

خانم ملکی روز یکشنبه ۲۲ دی ماه با انتشار یک فایل صوتی در فضای مجازی که پس از ملاقات با محمد نوری زاد در زندان مشهد منتشر کرده بود، احتمال مرگ آقای نوری زاد را به دلیل شرایط جسمانی وی پس اعتصاب غذا و دارو مطرح کرد. او در بخشی از این پیام گفته بود: “من امروز ساعت سه و نیم موفق شدم آقای نوری‌زاد را ملاقات کنم. باید بگویم که وقتی من امروز ایشان را دیدم، آقای نوری‌زاد نبود، یک جنازه بود”.

درخصوص محمد نوری زاد و هاشم خواستار گفتنی است که، در اواسط مردادماه امسال نامه ای با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه ای منتشر شده بود. با انتشار این نامه شماری از امضاکنندگان بازداشت و برخی دیگر نیز تحت فشار قرار گرفتند. هم اکنون محمد نوری زاد، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری و فاطمه سپهری از امضاکنندگان این بیانیه در بازداشت بسر می‌برند و تعدادی نیز با قرار وثیقه آزاد شده اند.

گفته می‌شود ۹ مورد اتهامی از جمله، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی” علیه این افراد در کیفرخواست صادر شده است.