به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۵، ۱۳۹۸

دونالد ترامپ: معترضان فوق‌العاده ایرانی حاضر نشدند از روی پرچم آمریکا رد شوند

ویدئوی مورد اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا بیش از یک میلیون بار دیده شد است.
رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی که در آن معترضان ایرانی از رد شدن روی پرچم ایالات متحده خودداری می‌کنند، توئیت کرد: «معترضان فوق‌العاده ایرانی حاضر نشدند روی پرچم آمریکای بزرگ پا بگذارند یا به هر شکلی آن را لکه‌دار کنند». دونالد ترامپ در توئیت روز دوشنبه ۲۳ دی خود افزوده است:‌ «این پرچم را توی خیابان گذاشته بودند تا معترضان، لگدمالش کنند و آنها در عوض، از کنارش رد شدند. تحول بزرگ!»

اشاره او به ویدئویی است که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران را نشان می‌دهد که حاضر نشدند روی پرچم آمریکا و اسرائیل که روی زمین نقاشی شده بود راه بروند.

این ویدئو بیش از یک میلیون بار دید شده است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه هم به مانند دو روز گذشته در توئیت کردن پیرامون اخبار و تحولات ایران بسیار فعال بود.
او در توئیت دیگری به موضوع کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، توسط ارتش آمریکا اشاره کرد که این روزها به یکی از بحث‌های داغ در درگیری بین دولت ترامپ و دمکرات‌ها در کنگره تبدیل شده است.

آقای ترامپ نوشته است: «دمکرات‌ها و رسانه‌های جعلی تلاش می‌کنند که از سلیمانی تروریست یک انسان فوق‌العاده ترسیم کنند، فقط برای اینکه کاری انجام دادم که باید طی ۲۰ سال گذشته انجام می‌شد. هر کاری که من می‌کنم، خواه در حوزه اقتصادی، نظامی یا هر چیز دیگر، از سوی چپ رادیکال و دمکرات‌های بدرد نخور حقیر شمرده می‌شود!»


رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت بعدی نوشته است: «رسانه‌های جعلی و شرکای دمکرات آنها سخت روی این مسئله کار می‌کنند که آیا حمله آتی سلیمانی تروریست «فوری» بود یا نبود، و تیم من موافق بود یا نه. پاسخ به هر دو یک «بله» قوی است، ولی این مهم نیست به خاطر گذشته وحشتناک او [سلیمانی]!»

گروهی از نمایندگان و سناتورهای دمکرات همراه با رسانه‌های منتقد دولت ترامپ از ۱۳ دی که قاسم سلیمانی هدف حملات پهپادی آمریکا قرار گرفت نسبت به توضیحات مقام‌های این دولت درباره تهدید فوری فرمانده نیروی قدس سپاه علیه منافع ایالات متحده تشکیک کرده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، روز ۲۰ دی گفته بود: «از دیدگاه ما رئیس‌جمهوری -دولت- دست به حمله‌ای تحریک‌آمیز و غیرمتناسب علیه ایران زده‌، که آمریکایی‌ها را با خطر روبه‌رو کرده‌است».

آقای ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس گفته بود: دلیل فوری که به کشتن قاسم سلیمانی انجامید، این بود که تهران قصد حمله به چهار سفارتخانه آمریکا را داشت.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم روز ۲۰ دی در یک کنفرانس خبری گفت: «من دقیقا نمی‌دانم چه دقیقه‌ای، ما نمی‌دانیم دقیقا چه روزی قرار بود [حمله] انجام شود، ولی کاملا روشن بود. قاسم سلیمانی شخصا در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای گسترده و وسیع علیه منافع آمریکا بود و آن حملات [تهدیدی] فوری بودند».

بازنشر توییت‌های کاربران ایرانی علیه نانسی پلوسی

دونالد ترامپ همچنین توئیت‌های چند کاربر ایرانی که علیه نانسی‌ پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، مطالبی نوشته بودند را بازنشر کرد.

برخی از کاربران فارسی‌زبان توئیتر در ساعات گذشته به اظهارات نانسی پلوسی درباره اعتراض‌های ایران اعتراض کرده بودند.

او در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی، معترضان روزهای اخیر را «چند دانشجو» خوانده بود و گفته بود روزهای قبل هم برخی مردم به دلایل متفاوت برای تشییع جنازه قاسم سلیمانی و علیه آمریکا در خیابان بودند.

کاربران ایرانی، این اظهارات پلوسی را به «حمایت او» از جمهوری اسلامی تعبیر کردند و نوشته‌اند چنین رفتاری در زمانی که حکومت ایران معترضان را می‌کشد، «زننده» است.

این کاربران همچنین هشتگ #NancyPelosiFakeNews را راه‌اندازی کردند و گفتند اظهارات نانسی‌پلوسی درباره معترضان ایران «دروغ» است.

یک کاربر دیگر که رئيس‌جمهوری آمریکا توئیت او را بازنشر کرده است، نانسی پلوسی را با حجاب و چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات در سنا، را با عمامه به تصویر کشیده و حزب دمکرات را متهم کرده که تلاش می‌کنند حکومت جمهوری اسلامی را نجات بدهند.

این نخستین بار است که دونالد ترامپ اقدام به بازنشر توئیت‌های کاربران ایرانی که برخی از آنها ناشناس هستند، می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا در چند روز اخیر توئیت‌هایی در حمایت از معترضان ایرانی به زبان فارسی منتشر کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا ابتدا توییت‌های هفت کاربر ایرانی که به انگلیسی نوشته شده بودند را بازنشر کرد ولی پس از مدتی دو توییت از توییت‌هایی که بازنشر کرده بود را حذف کرد.

رادیو فردا