به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۷، ۱۴۰۰

پدافند هوایی آمریکا دو پهپاد را بر فراز پایگاه عین‌الاسد منهدم کرد

ارتش عراق می‌گوید پدافند هوایی آمریکا در نخستین ساعات بامداد یکشنبه دو پهپاد را بر فراز پایگاه نظامی عین‌الاسد رهگیری و سرنگون کرده است. این پایگاه چهار هفته قبل هم هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته بود.
پدافند هوایی آمریکا حمله دو هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه نظامی الاسد را خنثی کرده است. ارتش عراق با اعلام این خبر در بیانیه‌ای گفت که رهگیری و انهدام پهپادها ۳۰ دقیقه پس از نیمه‌شب یکشنبه ششم ژوئن صورت گرفته است.

این چندمین مرتبه در ماه‌های گذشته است که محل استقرار نیروهای نظامی آمریکایی در عراق مورد حمله قرار می‌گیرد. الاسد در هشتم ماه مه نیز هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت که تلفاتی نداشت.

خبرگزاری رویترز از قول دو منبع عراقی نوشت که روز شنبه ۵ ژوئن نیز یک موشک به فرودگاه بین‌المللی بغداد شلیک شده که خسارات و آسیبی بر جای نگذاشته است.

مقامات امنیتی عراق گفته‌اند که نیروهای ویژه این کشور در مناطق روستایی غرب بغداد، یک موشک‌انداز با تایمر پیدا کرده‌اند.

 هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله روز شنبه را عهده نگرفته اما آمریکا و محافل امنیتی عراق، گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی را در این عملیات دخیل می‌دانند. مقامات امنیتی عراقی و آمریکایی پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته‌ بودند که گروه‌های وابسته به "کتائب حزب‌الله" یا "عصائب الحق" را عامل چنین حملاتی می‌دانند.

از آغاز سال ۲۰۲۱ تا کنون، تاسیسات و پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق هدف بیش از ۴۰ حمله بوده‌اند که دستکم ۱۴ مورد آنها با شلیک موشک بوده‌ است.

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه چهارم ژوئن به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته بود که شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق برای حمله به منافع ایالات متحده و متحدانش در عراق به شکل فزاینده‌ای از فناوری‌های پیشرفته نظامی، از جمله پهپاد استفاده می‌کنند.

این منابع گفته بودند که گروه‌های نیابتی ایران در دو ماه گذشته دست‌کم در سه مورد با استفاده از پهپادهای کوچک پر از مواد منفجره مواضع این نیروها، از جمله در پایگاه هوایی عین‌الاسد را هدف قرار داده‌اند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده بود که قطعات یافت شده از لاشه این پهپادها نشان می‌دهد که این هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از قطعات ایرانی یا بر الگوی آنها ساخته شده‌اند و احتمالا به وسیله گروه‌های نوپای شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی که به خوبی آموزش دیده‌اند استفاده شده‌اند.

تا کنون بیشتر حملات به پایگاه‌های آمریکا در عراق با موشک انجام شده و حمله با پهپاد به ندرت صورت گرفته است. اواسط ماه آوریل نیز یک هواپیمای بدون سرنشین پر از مواد منفجره، قسمت نظامی فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان را هدف گرفت که تلفاتی نداشت.

پایگاه نظامی عین الاسد  اواخر ماه مارس نیز هدف حمله موشکی قرار گرفت. در جریان این حملات یک پیمانکار غیرنظامی سکته کرد و جان باخت. خبرگزاری فرانسه آن زمان نوشت که موشک‌ها ساخت ایران و از نوع "آرش" بوده‌اند. ایران اما دست داشتن در این حمله را اکیدا تکذیب کرد.

۲۵۰۰ آمریکایی هم‌چنان در عراق مستقرند اما واشنگتن و بغداد بر سر خروج نیروها و ائتلاف ضد داعش توافق کرده و در مرحله مذاکرات فنی این روند قرار دارند. هنوز زمان خاصی برای خروج تعیین نشده است.

دویچه وله فارسی