به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۰۴، ۱۴۰۰

بستر زاینده رود خشک شد

با وقوع خشکسالی شدید در استان اصفهان و کاهش خروجی سد زاینده رود، بستر این رودخانه که نماد استان و به‌ویژه شهر تاریخی اصفهان محسوب می‌شود، بار دیگر خشک شد.

زاینده‌رود بزرگ‌ترین رودخانه مناطق مرکزی ایران با طول ۴۰۰ کیلومتر است که از زردکوه در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد، اما با خشکسالی شدید در استان اصفهان، خروجی سد زاینده رود از روز ۲۸ تیر ماه کاهش یافت تا بستر این رود بار دیگر خشک شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش داده که «تنها باقی مانده‌ آب زاینده رود چند گودال آب در بستر رود است تا پرنده‌های سطح شهر به امید آن‌ها از گرمای تابستان به آن‌پناه ببرند».

پیش از این منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، گفته بود که این استان «حادترین ظرایط خشکسالی را در کشور دارد».

به گفته او، از مهر ماه گذشته تا اواسط خرداد ماه ۱۲۷ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که بیش از ۳۴ درصد نسبت به میانگین بلندمدت در استان کاهش نشان می‌دهد و این کاهش در مناطقی مثل شرق اصفهان و ورزنه ۵۰ درصد، در کاشان ۴۵ درصد و در سرشاخه های فریدون شهر و فریدن بیش از ۴۰ درصد بوده است.

ایسنا در گزارشی دیگر نوشته که خشکسالی بی‌سابقه در استان اصفهان باعث چالش حتی در تامین آب آشامیدنی و بهداشت شده است.

این گزارش با اشاره به شرایط خشکسالی در کل کشور ایران می‌گوید که «در استان اصفهان شرایط وخیم‌تر است زیرا نه تنها امسال بلکه دهه‌ها کمبود منابع آب در آن تاکید شد اما راهکار عملیاتی برای آن در نظر گرفته نشد».

به نوشته ایسنا، بارش باران در فلات مرکزی ایران امسال ۴۰ درصد کاهش داشته به طوری که ۸۰ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی است و اکنون آبرسانی سیار به وسیله تانکر در ۳۲۰ روستای استان و در ۳۰ نقطه کلانشهر اصفهان انجام می‌شود.

استان خوزستان نیز در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده که در واکنش به تشدید بحران آب و قطعی برق در این استان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها تاکنون دست‌کم هشت نفر در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند. ک

میسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به سرکوب اعتراضات هشدار داده و از حکومت ایران خواسته است که به جای سرکوب، تمرکز خود را بر حل بحران‌های این منطقه قرار دهد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیو فردا؛ س.ن