به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۹، ۱۴۰۰

اسرائیل ایران را به حمله مرگبار به یک نفتکش متهم کرد

 

اسرائیل ایران را مسئول حمله به یک نفتکش تحت مدیریت شرکت اسرائیلی در نزدیکی سواحل عمان معرفی کرده است. در این حمله دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی نفتکش مرسر استریت کشته شدند.

شرکت اسرائیلی زودیاک در لندن، گفته است به نفتکش ام‌تی مرسر استریت" روز پنج‌شنبه ۷مرداد ماه در نزدیکی سواحل عمان حمله شد. ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی مالک شرکت زودیاک است.

شبکه تلویزیونی العالم وابسته به ایران ساعاتی پیش گفت نیروهای "مقاومت" در سوریه مسئول حمله به یک نفتکش با مدیریت شرکت اسرائیلی بودند. بر اساس گزارش سایت این شبکه خبری عرب‌زبان، حمله به این نفتکش در دریای عمان در واکنش به حمله اسرائیل به فرودگاه ضبعه منطقه قصیر سوریه صورت گرفت.

شبکه العالم ایران می‌گوید گروه‌های 'مقاومت' مسئول حمله به نفتکش تحت مدیریت اسرائیل هستند
از آخوندک در خلیج فارس تا 'دزدی دریایی' در جبل‌الطارق
آیا 'جنگ دوم نفتکش‌ها' جهان را تهدید می‌کند؟
یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش، "تروریسم ایرانی" را محکوم کرد و گفت"ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، یک مشکل جهانی است و رفتار آن به آزادی کشتیرانی و تجارت نیز لطمه می‌زند."

وزیر امور خارجه اسرائیل تاکید کرده "جهان نباید سکوت کند."

با این حال، جزئیات حمله به نفتکش با پرچم لیبریا که در تملک شرکت ژاپنی است مبهم است. ایران هنوز به طور رسمی در مورد این اتهامات اظهار نظری نکرده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از استفاده از پهپاد در این حمله است. این رویداد می‌تواند به تنش‌ها در منطقه بیش از پیش دامن بزند.

یک سخنگوی دولت بریتانیا گفته است تحقیقات در این باره آغاز شده است. در بیانیه دولت بریتانیا ضمن ابراز همدردی با خانواده بریتانیایی کشته شده آمده است: "کشتی‌ها باید مجاز به حرکت آزاد طبق قوانین بین المللی باشند".

شرکت زودیاک در بیانیه خود گفته است این حمله به جز دو کشته، زخمی‌ نداشته است. این شرکت افزود کشتی در حال حاضر "در کنترل خدمه خود" حرکت می‌کند و با اسکورت نیروی دریایی آمریکا به مکانی امن می‌رود.

وزارت امور خارجه آمریکا هم از این حمله "به شدت ابراز نگرانی" کرده و گفته است اوضاع را زیر نظر دارد.

کشتی که به آن حمله شد، در حال حرکت در شمال اقیانوس هند و از دارالسلام عازم فجیره بود. به گفته شرکت زودیاک، این نفتکش حامل هیچ محموله‌ای در زمان حمله نبود.

این سومین حادثه از این دست برای یک کشتی مرتبط با اسرائیل در شش ماه اخیر است. در یک سال اخیر هم اتفاقات امنیتی در ایران روی داده است که به طور گسترده اسرائیل عامل آن قلمداد شده است.

بی بی سی