به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۶، ۱۴۰۰

کپرنشینی، زندگی در محرومیت و خطر؛ کشته و زخمی شدن دو شهروند از جمله یک کودک بر اثر برق گرفتگی

خبرگزاری هرانا – بامداد پنجشنبه ۲۴ تیرماه، یک کودک در محله کپرنشین میرآباد چابهار، در پی برق گرفتگی ناشی از طوفان مصدوم شد و یک شهروند دیگر در جریان همین حادثه جان خود را از دست داد. کپرنشینی یکی از سنتی ترین مدل های سرپناه در حاشیه شهرها و روستاها است که در سایه فقدان مدیریت کارآمد، این خانه‌های ناایمن و غیر مستحکم، عمدا سکونتگاه خانواده های کم برخوردار به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا ، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی طوفان های بامداد پنجشنبه ۲۴ تیرماه، دو شهروند از جمله یک کودک ساکن در محله حاشیه نشین میرآباد چابهار، دچار حادثه شدند.

این شهروندان کپرنشین که هویت آنها واحدبخش جدگال، ۴۰ ساله و یک کودک بنام زید بلوچ عنوان شده است، در پی طوفان های بامداد پنجشنبه ۲۴ تیرماه، و به دلیل نا ایمن بودن شرایط زندگی دچار برق گرفتگی شدند. طی این حادثه آقای جدگال جان باخته و کودک مذکور از ناحیه شکم دچار سوختگی شده است.
به گزارش کانال خبری ساحل‌نیوز، که ویدیو و تصاویر این حادثه را منتشر کرده است، اکثر مردم محله میرآباد که شمار ساکنین آن به بیش از ۲۰ هزار نفر می رسد، در کپر زندگی می‌کنند و از خدمات رفاهی از قبیل آب و برق ایمن محروم هستند و به دلیل رها بودن سیم‌های برق بر روی زمین، در زمان بارندگی مردم دچار برق گرفتگی می‌شوند.

کپرنشینی یکی از سنتی ترین مدل های سرپناه در حاشیه شهرها و روستاهای محروم است. در سایه فقدان مدیریت کارآمد، این خانه‌های ناایمن، عمدا سکونتگاه افراد و خانواده های کم برخورداری به شمار می رود که توان تهیه مسکن و سرپناه مناسبی را ندارند؛ از این روی مخاطرات احتمالی به جان می خرند و در این خانه های غیر مستحکم سکونت می گزینند.