به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۲۸، ۱۴۰۰

چهارمین شب اعتراض‌ها به کم آبی در خوزستان؛

 تیراندازی و هجوم موتورسواران مسلح به معترضان در سوسنگرد

اعتراض گسترده مردم استان خوزستان به کم آبی شامگاه یکشنبه ۲۷ تیر برای چهارمین شب پیاپی ادامه یافت. ویدیوهای موجود در شبکه های اجتماعی نشان دهنده جو امنیتی و تیراندازی در سوسنگرد است. در دو ویدیو، صدای ممتد تیراندازی همراه با هجوم تعدادی از موتورسواران مسلح وابسته به نیروهای امنیتی به سوی معترضان دیده و شنیده می شود.

برخورد نیروهای امنیتی با معترضان امشب همانند روزهای گذشته خشونت بار توصیف شده است.

در یک ویدیو دیگر، راوی می گوید نیروهای امنیتی در سوسنگرد به سوی معترضان گاز اشک آور شلیک کرده اند و «خیلی ها مجروح» شده اند.

ویدیویی دیگر که در حساب‌های کاربری فعالان منتشر شده و گفته می‌شود در جریان اعتراضات شهر سوسنگرد گرفته شده است و شلیک نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد. در این ویدیو یک مامور انتظامی به نظر می‌رسد که برای متفرق کردن معترضان تیر هوایی شلیک می‌کند.

در سه روز گذشته ساکنان شهرهای اهواز، کرخه، سوسنگرد، شادگان، کوت عبدالله، حمیدیه، و شوش برای رساندن صدای اعتراض خود دست به اعتراض های مسلمت آمیز زده اند؛ اعتراض هایی که تاکنون منجر به کشته شدن دستکم دو نفر از معترضان جوان به نام‌های مصطفی نعیماوی و قاسم خضیری توسط نیروهای امنیتی و نظامی شده است.

همزمان، کانون مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن اعلام نگرانی از برخوردهای صورت گرفته با معترضان از این نهاد بین‌المللی خواسته است از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از تداوم سرکوب‌ها استفاده کند. 

کانون مدافعان حقوق بشر، رونوشت این نامه را هم برای جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، اگنس کالامار گزارشگر ویژه سازمان ملل برای قتل های فراقانونی، کلمنت وولی  گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق آزادی اجتماعات مسالمت آمیز و تشکل‌ها، و همچنین گروه کاری سازمان‌ملل متحد درباره بازداشت‌های خودسرانه ارسال کرده است.

این نهاد ایرانی مدافع حقوق بشر در این نامه با اشاره به کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان و بازداشت آنها، نسبت به «تداوم و پیچیده شدن» شرایط ابراز نگرانی کرده است. 

در عین حال، خبرگزاری فارس که به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نزدیک است ادعا کرد «گروه های تروریستی به صفوف» معترضان «نفوذ کرده اند.» این خبرگزاری در دو روز گذشته کوشیده است کشته شدن دو معترض جوان خوزستانی را به تیراندازی «اغتشاشگران» نسبت دهد.

معاون امنیتی انتظامی استاندار خوزستان نیز روز دوشنبه آمار منتشر شده کشته‌شدگان خوزستان را «کذب» خواند و به خبرگزاری ایسنا گفت، «دشمنان قسم‌خورده نظام با اهداف خاص، کلیپ‌های متعددی مبنی بر فوت سه نفر از شهروندان و دو مامور در فضای مجازی در این زمینه منتشر کرده‌اند که به هیچ وجه واقعیت ندارد.»

در تحولی دیگر، کارگران نیشکر هفت تپه که در اعتراض به شرایط صنفی خود دست به اعتصاب زده اند، با سر دادن شعار «خوزستان بیچاره، یه قطره آب نداره» همبستگی خود را با معترضان خوزستانی اعلام کردند.

اعتراض ها در حالی ادامه دارد که قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان گفته است «طرح جامعی» در ارتباط با بحران کم آبی در استان خوزستان آماده می شود تا در «جلسه سران سه قوه بررسی شود.» استاندار خوزستان با اشاره به «تنش آبی بسیار شدید» در خوزستان تصریح کرده برای رسیدگی به نارضایتی‌های مردم استان در مورد بی‌آبی «در چند روز اخیر فشارهای بیشتری به مقامات عالی‌رتبه وارد کردیم.»

در عین حال، محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران و رئیس سازمان برنامه و بودجه روز یکشنبه گفت هیات دولت با اختصاص اعتبار هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی «برای رفع مشکلات خوزستان» موافقت کرده است. به گفته نوبخت نیمی از این مبلغ روز یکشنبه از سوی سازمان برنامه و بودجه به خوزستان تخصیص داده می شود.

صدای آمریکا