به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۳۱، ۱۴۰۰

کاریکاتوریست دانمارکی که اثر وی از پیامبر اسلام به شورش و تظاهرات گسترده منجر شد، درگذشت

کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی 
 کورت وسترگارد، کاریکاتوریست دانمارکی که نام او بویژه در پی ترسیم کاریکاتوری از پیامبر اسلام و برانگیخته شدن تظاهرات گسترده در کشورهای مسلمان و اروپا بر سر زبان‌ها افتاد، روز یکشنبه در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

کورت وسترگارد که شناخته شده ترین اثرِ از مجموعۀ دوازده کاریکاتور به چاپ رسیده در روزنامۀ «یولاندز پُستن» را ترسیم کرده بود، بگفتۀ خانوادۀ خود در پی یک دورۀ طولانی بیماری روز گذشته ۱۸ ژوئیه در خواب درگذشت. کاریکاتور او عمامۀ پیامبر را به شکل بمب تصویر کرده بود.

این مجموعه کاریکاتورها که در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۵ به چاپ رسید، نخست توجۀ چندانی را به خود جلب نکرد و  دو هفته پس از آن نخست تظاهراتی در کپنهاگ برگزار گردید و سپس سفیران کشورهای مسلمان در دانمارک به چاپ آنها اعتراض کردند.

خشونت‌ها و تظاهرات گسترده علیه دانمارک با این حال تنها  ماه بعد در برخی کشورهای مسلمان سازمان داده شد و دشوارترین بحران خارجی برای این کشور آرام را پس جنگ جهانی دوم رقم زد.

هنگامی که هفته نامۀ فکاهی فرانسوی «شارلی ابدو» در سال ۲۰۱۲ کاریکاتورهای یادشده را به چاپ رساند، تهدیدات علیۀ این نشریه و دست اندرکاران آن اوج گرفت و در سال ۲۰۱۵ با حملۀ دو برادر جهادگرای سَلَفی، شریف و سعید کوآشی، به دفتر این هفته نامه ۱۲ تن کشته شدند و آن دو نیز ۴۸ ساعت بعد در حالیکه در یک چاپخانه در غرب پاریس پنهان شده بودند، بسوی پلیس فرانسه که آنها را در محاصره قرار داده بود تیراندازی کرده و با پاسخ شدید آنان کشته شدند.

رادیو بین المللی فرانسه