به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۳، ۱۴۰۰

بازداشت بیش از یکصد فعال مدنی و روزنامه‌نگار در کوبا

 مردم کوبا در تظاهراتی بی‌سابقه خواستار سقوط حکومت کمونیستی شدند
 در پی اعتراضات بی‌سابقه مردم کوبا به وضعیت سیاسی و معیشتی، تعدادی از فعالان سرشناس در این کشور بازداشت شدند.همزمان دولت کوبا، فشارهای اقتصادی آمریکا را علت اصلی ناآرامی‌های اخیر عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دولت کوبا، ایالات متحده را مسئول تحریم‌ها علیه این کشور می‌داند در حالی که آمریکا اعلام کرده تنها از اعتراضات مردم حمایت می‌کند.

دولت کوبا اعتراضات تاریخی‌ مردم این کشور که در آخر هفته برگزار شد را به‌دلیل «خفقان اقتصادی» ایالات متحده عنوان کرده است.

به گفته گروه حقوق بشری کوبالکس، دست‌کم 100 معترض، فعال مدنی و روزنامه‌نگار مستقل از روز یک‌شنبه در سراسر این کشور بازداشت شدند.

همچنین دسترسی بسیاری از کوبایی‌ها به اینترنت قطع شده و استفاده از تلفن همراه با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

«رویترز» می‌افزاید: «خیابان‌های هاوانا روز دوشنبه آرام بود، اگرچه حضور پلیس کاملا محسوس به نظر می‌رسید.»

میگوئل دیاز كانل، رئیس‌جمهوری كوبا در یک سخنرانی تلویزیونی که بیش از چهار ساعت به طول انجامید گفت: «اقلیت ضد انقلابی در حال دامن زدن به ناآرامی‌ها هستند.»

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه این کشور نیز «مزدوران» مورد حمایت ایالات متحده را مقصر دانست.

هزاران کوبایی، یک‌شنبه، در بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در دهه‌های گذشته از هاوانا تا سانتیاگو به خیابان‌ها آمدند. مردم به بحران شدید اقتصادی، قطعی برق و عدم رسیدگی به بیماری همه‌گیر کووید-19 معترض بودند.

با این وجود بسیاری از تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهای ضد دولتی خواستار پایان حکومت کمونیسمی در کوبا شدند.

این اعتراضات در هاوانا، پایتخت کوبا و شهرهای دیگر از جمله هولگویین، ماتانزاس، کاماگوی و سانتیاگو‌دِ کوبا با حضور گسترده و بی‌سابقه مردم برپا شد.

العربیه