به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۲۰، ۱۴۰۰

پمپئو در گردهمایی مجازی مجاهدین خلق:

جمهوری اسلامی در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد
مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت پیشین آمریکا، طی سخنرانی در نخستین روز از اجلاس مجازی سه روزه «سازمان مجاهدین خلق» با عنوان «ایران آزاد ۲۰۲۱» گفت که مردم ایران با «تحریم» انتخابات ریاست جمهوری خردادماه، روی‌گردانی کامل خود از حکومت دینی و نامزدهایش را به دنیا نشان دادند.

در این نشست که شنبه ۱۹ تیرماه برگزار شد، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ طی یک سخنرانی آنلاین ضمن تقبیح ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس دولت آینده ایران، او را «دست‌چین شده» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواند.

آقای پمپئو افزود در حالی‌که عده بسیار کمی در انتخابات خردادماه به ابراهیم رئیسی رأی دادند او به نیابت از حاکمیت دینی برای «تحمیل درد، وحشت، تداوم غارتگری و چپاول» جایگزین حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم، خواهد شد.

مایک پمپئو تاکید کرد حکومت ایران می‌تواند هر رقمی را که می‌خواهد به‌عنوان نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری منتشر و اعلام کند اما حقیقت این «نمایش» برای دنیا عیان شده است.

اجلاس سه‌روزه سازمان مجاهدین خلق به صورت آنلاین و با شرکت‌کنندگانی از ۱۰۵ کشور از جمله ۳۰ سناتور آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها نیز مانند آقای پمپئو به‌عنوان سخنران در این نشست حضور دارند.

در همین حال، در نشست روز شنبه چند تن از وزرای سابق اروپایی از جمله وزرای خارجه سابق فرانسه، ایتالیا، لهستان، وزرای دفاع سابق انگستان و فرانسه نیز سخنرانی کردند.

حامیان سازمان مجاهدین خلق همزمان با برگزاری این اجلاس تجمعاتی در شهرهای مختلف دنیا از جمله برلین، لندن، پاریس، واشینگتن، استکهلم، وین و رم برگزار کردند. تظاهرکنندگان خواستار محاکمه ابراهیم رئیسی در مجامع بین‌المللی به‌دلیل نقش او در کشتار ۶۷ شدند.
اين سازمان از انقلاب بهمن ۵۷ به رهبری آیت‌الله خمینی حمایت کرد اما به فاصله کوتاهی پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی به صف مخالفان آن پیوست و کارزار مسلحانه‌ای را برای سرنگونی آن آغاز کرد.
چند هزار نفر از اعضا و هواداران این گروه در درگیری‌های دهه شصت و اعدام‌های گسترده مخالفان در سال ۶۷ اعدام شدند.
این سازمان در جنگ ایران و عراق با رژیم صدام حسین همکاری می‌کرد و پس از پایان جنگ، دو بار به مناطق غربی ایران حمله نظامی کرد که در هر دو مورد با شکست مواجه شد.
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ و دولت آمریکا نیز در سال ۲۰۱۲ این سازمان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند.

در طول سال‌های گذشته پرونده‌های بسیاری بین این سازمان و حکومت ایران گشوده شده است که در یکی از مشهورترین پرونده‌ها، تیرماه سال ۹۷، پیش از برگزاری نشست این سازمان در شهر پاریس، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی به همراه یک زوج ایرانی ساکن آلمان بازداشت و متهم به برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق شدند.

آقای اسدی توسط دادگاهی در بلژیک محاکمه شد و اردیبهشت امسال با رای دادگاه به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

از زمان انقلاب بهمن ۵۷ در ایران، این نخستین بار است که یک مقام ایرانی به اتهام تروریسم در اروپا محکوم می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، وب‌سایت سازمان مجاهدین خلق و وب‌سایت رادیو فردا