به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۰۸، ۱۴۰۰

بازداشت جمعی از مادران دادخواه پس از تجمع در میدان آزادی

 قربانیان سرکوب در آبان ۹۸

تعدادی از مادران دادخواه که روز جمعه ۸ مرداد با در دست داشتن عکس‌ فرزندان خود، در میدان آزادی تهران تجمع کردند، بر اساس گزارش‌ها بازداشت شده‌اند. حساب توئیتری ۱۵۰۰ تصویر که خبرهای مرتبط با خانواده‌های قربانیان سرکوب اعتراض‌های آبان ۹۸ را پوشش می‌دهد، گزارش کرد که این مادران روز جمعه پس از تجمع در میدان آزادی تهران بازداشت شده‌اند.

مادران میلاد محققی، ابراهیم کتابدار، پژمان قلی‌پور، فرهاد مجدم، سجاد رضایی و وحید دامور، همچنین خواهر حمید رسولی جزو بازداشت‌شدگان هستند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مادران دادخواه که فرزندان‌شان در اعتراض‌ها به دست مأموران جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، در تجمع روز جمعه با تأکید بر پیگیری حق خود، در شعارهاشان تأکید کرده‌اند که به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی هستند.

مادر پژمان قلی‌پور، یکی از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸، نیز در این تجمع خطاب به حاضران گفته است که «بسه بردگی بسه، ما نمیگیم از ما حمایت کنید، از خودتون حمایت کنید.»

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌ طوری که طی پنج روز صدها زن و مرد و حتی کودک کشته شدند.

وزیر‌‌ کشور ایران گفته است بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات کشته شدند، اما سازمان عفو ‌بین‌الملل با اعلام مشخصات حداقل ۳۰۴ نفر از کشته‌شدگان، تأکید کرده که شمار کشته‌شدگان ممکن است بسیار بیشتر از این عدد باشد.

خبرگزاری رویترز اما ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است، برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

تاکنون مقامات قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از ارائه آمار رسمی و دقیق تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات همچنان سر باز زده‌اند و مسئولیت مرگ کشته‌شدگان را بر ‌عهده نگرفته‌اند.

پیشتر خانواده‌های کشته‌شدگان آبان در مصاحبه با رادیوفردا گفته بودند که نه‌تنها شکایت‌ آن‌ها برای معرفی قاتلان فرزندان‌شان بی‌نتیجه مانده، که خانواده‌ها تحت فشار قرار گرفته‌اند تا سکوت کنند و از پی‌گیری پرونده‌های شکایت خود منصرف شوند.

به گفته این خانواده‌ها، شکایت‌ها یا بی‌نتیجه مانده و از آن‌ها خواسته شده با دریافت دیه پرونده را مختومه کنند و یا تحت فشار قرار گرفته‌اند تا جان‌باخته خود را شهید اعلام کنند و مسئولیت قتل آن‌ها را بر گردن معترضان بیندازند.

بر اساس شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.