به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۲۳، ۱۴۰۰

مخالفت مرکل با اجباری‌شدن واکسیناسیون در آلمان

 

 بر خلاف فرانسه و یونان دولت آلمان اجباری کردن واکسیناسیون، حتی برای گروه‌های شغلی خاص را مفید نمی‌داند. صدراعظم آلمان می‌گوید تکیه بر حس همبستگی جامعه و تاکید بر تأثیر واکسیناسیون در گشایش دوباره زندگی، موثرتر است

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید اجباری‌کردن واکسیناسیون علیه کرونا حتی برای گروه‌های شغلی معین، مانند کادر پزشکی نیز درست نیست و به تخریب اعتماد میان دولت و جامعه می‌انجامد.

او که روز سه‌شنبه ۱۳ ژوئیه، در جریان دیدار از موسسه روبرت کخ سخن می‌گفت بر لزوم تبلیغ مثبت به نفع واکسیناسیون به جای اجباری‌کردن آن تاکید کرد. مرکل شهروندان را فراخواند که برای همبستگی اجتماعی به واکسیناسیون روی خوش نشان دهند و به انجام آن اقدام کنند.

موسسه معروف روبرت کخ مدیریت مقابله با بحران کرونا در آلمان را به عهده دارد و ستاد اصلی رصد روندها و مشاوره‌‌ دادن به دولت به شمار می‌رود.

مرکل با اشاره به این مسئله محوری در مقابله با کرونا که چه تعداد از شهروندان حاضرند واکسن تزریق کنند، گفت هر چه سهم این تعداد از شهروندان در کل جمعیت بیشتر شود جامعه وضعیت ایمن‌تر و آزادتری پیدا می‌کند و کل شهروندان زندگی آزادنه‌تری خواهند داشت.

تا ایمنی لازم راه درازی در پیش است

مرکل برای ایجاد ایمنی لازم، واکسیناسیون ۸۵ درصد افراد بین ۱۲ تا ۵۹ ساله و ۹۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال را ضروری شمرد، ولی گفت که آلمان هنوز از این ارقام بسیار دور است.

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان هم که در این دیدار حضور داشت، با اشاره به امکان گسترده واکسیناسیون که گرفتن وقت قبلی و رده‌بندی سنی را در آلمان بلاموضوع کرده از شهروندان خواست که از تسهیلات موجود برای واکسینه‌کردن خود و کمک به ایمنی شخصی و اجتماعی بهره بجویند. او در این رابطه سخن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که زدن واکسن را یک "وظیفه مهینی" خوانده درست و دقیق توصیف کرد.

در حال حاضر ۵۸ درصد جمعیت آلمان یک دز و ۴۳ درصد آن واکسن کامل را برای ایمن‌شدن دریافت کرده است. کاهش تمایل به واکسینه‌شدن این بحث را در آلمان دامن زده که با چه تمهیدات و اهرم‌هایی می‌توان بخش باقیمانده جمعیت، به خصوص جوان‌ترها را به زدن واکسن ترغیب کرد.

فرانسه و یونان روز گذشته اعلام کردند که واکسیناسیون برای کادر درمانی و بهداشتی این کشورها اجباری می‌شود.

مرکل در ادامه سخنان خود با اشاره به در راه‌بودن پاییز و امکان خطر بیشتر ابتلا به کرونا، افزایش شمار افراد واکسینه‌شده را مفید ولی ناکافی دانست. او تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تهویه مکرر فضاهای بسته وتست بیشتر را همچنان ضروری شمرد. به گفته صدراعظم آلمان روند مقابله با کرونا در مجموع مثبت است، ولی این به معنای "پایان پاندمی نیست".

دویچه وله فارسی