به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۳۰، ۱۴۰۰

نرگس محمدی همراه با ضرب و شتم بازداشت شد

نرگس محمدی، سخن‌گو و نایب‌رییس کانون مدافعان حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی روز سه‌شنبه ۲۹ تیر این خبر را در توییتر خود اعلام کرد.
آقای رحمانی نوشته است که نرگس محمدی توسط نیروهای انتظامی و با حمایت نیروهای امنیتی دستگیر شده است.

این فعال سیاسی در تبعید همچنین از دستگیری چند نفر دیگر خبر داده و نوشته است که این افراد همراه با ضرب و شتم بازداشت شده‌اند.

جعفر عظیم زاده، آرش کیخسروی، حمید آصفی، پوران ناظمی و روح الله مردانی از جمله دیگر بازداشت شدگان هستند.

بازداشت این فعالین سیاسی و مدنی در پی تجمع آن‌ها در مقابل ساختمان وزارت کشور در میدان فاطمی در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان انجام شده است. 

نرگس محمدی بارها توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شده و چندین سال را در زندان های جمهوری اسلامی گذرانده است.

 استان‌وایر

این زندانی سیاسی پیشین در تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹، پس از پنج سال و نیم حبس در زندان‌های ایران آزاد شده بود.


خانم محمدی پیش از بازداشت در ویدیویی گفته که شماری از زندانیان سابق، فعالان مدنی، مادران صلح و مادران داغدار قصد داشتند در اعتراض به «کشتار» مردم «بی‌پناه و بی‌گناه و تشنه» خوزستان مقابل وزارت کشور جمع شوند که با ضرب و شتم مواجه شدند و به همین دلیل به سوی خیابان زرتشت تهران در حال راهپیمایی هستند.

نرگس محمدی در ویدیوی دیگری به نقل از فعالان مدنی و کارگری همراه خود، به حکومت ایران هشدار داده که «کشتارها» در خوزستان را متوقف کند.


وی گفته که مردم خوزستان، «تشنه» هستند و حق دارند که «اجتماعات سالم» داشته باشند و جمهوری اسلامی نمی‌تواند معترضان در خیابان‌های خوزستان را «بکُشد.»

تظاهرات و اعتراض‌ها نسبت به بی‌آبی در خوزستان از شش روز پیش در چندین شهر این استان آغاز شده است.

مقام‌های رسمی تاکنون کشته‌شدن دو جوان در این اعتراض‌ها را تائید کرده، اما آن را به «اغتشاشگران» و «عوامل فرصت‌طلب» نسبت داده‌اند.


این در حالی است که گزارش‌های غیررسمی حاکی از کشته‌‌شدن «چهار نفر» در این اعتراض‌ها است.

ویدیوهایی که روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد شهروندان شهرستان ایذه در استان خوزستان نیز به جمع دیگر معترضان خوزستانی پیوسته‌اند.

پس از افزایش اعتراضات در خوزستان و انتشار خبر برخورد خشونت‌آمیز با معترضان، روز سه‌شنبه در متروی تهران نیز شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و «اصل ولایت فقیه» سر داده شد.

قطعی مداوم آب و برق در ایران همزمان با گرم‌شدن هوا، موجب اعتراض‌های پراکنده‌ای در نقاط مختلف ایران شده که در استان خوزستان، به طور گسترده به خیابان‌های چندین شهر کشیده شده است.

در ویدیوهایی که از شهرهای مختلف خوزستان منتشر شده است، تعداد زیادی جوان بدلیل بی‌آبی شعار می‌دهند و در برخی از آنها به وضوح صدای شلیک گلوله شنیده می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد و محمد خاتمی، روسای جمهوری پیشین ایران نیز در پیام‌های جداگانه‌ای، برخورد خشونت‌آمیز با معترضان در خوزستان را محکوم کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های توئیتر و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ