به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۳، ۱۴۰۰

موج اعتراضات به تبریز رسید؛

«آذربایجان بیدار است، حامی خوزستان است»

در دهمین روز از آغاز اعتراضات خیابانی در خوزستان، امروز دوم مردادماه ۱۴۰۰، شهر «تبریز» شاهد تجمع شهروندان این شهر در حمایت از مردم خوزستان و اعتراض به ناکارآمدی حاکمیت در اداره کشور بود.

در این تجمع اعتراضی که در پی انتشار فراخوان هایی از سوی فعالان مدنی و احزاب آذربایجانیِ اپوزیسیون جمهوری اسلامی برگزار شد،  شهروندان تبریزی در واکنش به سرکوب مردم خوزستان، با سر دادن شعارهایی به زبان تُرکی آذربایجانی با مضمون «آذربایجان بیدار است، حامی خوزستان است»، برخورد حاکمیت با شهروندان خوزستانی را محکوم کردند.

در تجمع مردم تبریز شعارهایی نیز در اعتراض به تبعیض‌های اقتصادی و فرهنگی نسبت به آذربایجان سر داده شده است. مشارکت گسترده زنان تبریزی در این تجمع از دیگر اتقافات این اعتراضات بوده است.

همچنین در پی برگزاری تجمع اعتراضی در تبریز، شهروندان این شهر از اختلال در اینترنت و قطعی برق در محله‌های نزدیک به محل تجمعات خبر می‌دهند. ویدئوهایی منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز از پرواز پهبادهای شناسایی در مناطق مرکزی شهر تبریز حکایت دارند.

ویدئوهای ارسال شده از تبریز برای ایران‌وایر نشان می‌دهد نیروهای امنیتی با یورش به تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان تبریزی، این تجمع را به خشونت کشیده‌اند. عکس‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز حاکی از زخمی شدن برخی از شهروندان تبریزی بر اثر ضرب و شتم نیروهای امنیتی است.

براساس گزارش‌های رسیده به ایران‌وایر، امروز ۲ مرداد ۱۴۰۰، اردبیل، مشگین شهر، ارومیه، زنجان، خوی، مرند و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین[آذری زبان نشین] * شاهد جو شدید امنیتی بوده است. نیروهای امنیتی با حضور گسترده در میادین اصلی در این شهرها مانع از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی شده‌اند.

همچنین در روزهای اخیر، دست کم یازده تن از فعالان مدنی در شهرهای تبریز، ارومیه و بستان‌آباد بازداشت شده‌اند. هم‌زمان نهادهای امنیتی در تماس با ده‌ها نفر از زندانیان سیاسی سابق در شهرهای مختلف تُرک‌نشین، گفته‌اند که این شهروندان تحت‌نظر هستند و در صورت هرگونه مشارکت در تجمعات اعتراضی بازداشت خواهند شد.

تا لحظه تنطیم این خبر از دلایل بازداشت و محل انتقال چهار تن از بازداشت شدگان روزهای اخیر اطلاعی در دست نیست.

 استان‌وایر

* تذکر یکی از خوانندگان «احترام آزادی»

بادرود، شهروندان این ایالات، ترک نشین نیستند و شاید بشود ترک زبان نشین یا بهتر اذری زبان نشین گفت. اذری زبان مخلوطیست از ترکی و فارسی مخصوص و فارسی ویزه ان دیار که نظامی گنجوی نیز بان اشاره وتاکید میکند. چه خوبست که شما به ان منبع اولی نیز گوشزد بکنید. همچنین در اینده نیز توجه بشود. فوزیو نومی اذری ها کمتر به ترکان اوزبک شباهت دارند تا از بعضی ایرانیان ایالات دیگر کشور!

نظامی گنجوی در قرن یازده و دوازده به گسترش زبان تازه یعنی ترکی در گنجه انتقاد کرده ومیگوید ان زبان، زبان ما نیست:

ترکی صفت وفای ما نیست

ترکانه سخن سزای ما نیست

ان کز نسب بلند زاید

اورا سخنی بلند باید

در بخش چهارم کتاب لیلی و مجنون

 

تمام نوشته های اذری در ان سده ها بفارسی بوده است. مثال، دیوان شیخ محمود شبستری و دیگران 

 امضا محفوظ 

این را هم اضافه میکنم که من خود به اذری نیز حرف میزنم و بان نیز علاقمندم و انرا یک زبان بسیط وخوش ایند  میدا نم. ترکی اذری نیز یک زبان ایرانیست وبایستی مثل زبانهای دیگر در حفظ ان کوشید. در سفرهای تحقیقاتی به قفقاز و اسیای میانه انهم برایم کمکی بود! همچنیین نزاد ترک هم کمپایه تر از نزاد های دیگر نیست. منظور من درک و طرح درست تاریخ و جامعه است . نزاد ها باهم مخلوط شده اند و تک نزادی فکر کردن مفهوم ندارد. 

"براساس گزارش‌های رسیده به ایران‌وایر، امروز ۲ مرداد ۱۴۰۰، اردبیل، مشگین شهر، ارومیه، زنجان، خوی، مرند و برخی دیگر از شهرهای تُرک‌نشین ایران شاهد جو شدید امنیتی بوده است. نیروهای امنیتی با حضور گسترده در میادین اصلی در این شهرها مانع از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی شده‌اند".