به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۹، ۱۴۰۰

پنجمین شب اعتراضات

 تیراندازی در اهواز و درخواست استعفای فرماندار سوسنگرد

در پنجمین شب اعتراضات به بی‌آبی و سوءمدیریت در خوزستان، تظاهرات مردم شهرهای اهواز، سوسنگرد، دزفول، شوش، کرخه، شادگان و دیگر نقاط استان دامه داشته است.

ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از پنجمین شب ناآرامی‌های خوزستان منتشر شده است، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در اهواز را نشان می‌دهد.

در این تصاویر که گفته می‌شود حوالی کوی علوی در اهواز را نشان می‌دهد، پرتاب سنگ و سر دادن شعار از سوی معترضان دیده می‌شود و به وضوح صدای شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به گوش می‌رسد.

رد شدن از پست Instagram, 1

پایان پست Instagram, 1

در اهواز جمع کثیری از معترضان نیز در خیابان‌ها فریاد "بالروح، بالدم، نفدیک یا اهواز" سرداده اند، شعاری که به معنای"خون و جانم فدای تو اهواز" است.

در تصاویر تایید شده‌ای که از شلنگ‌آباد رسیده نیز صدای تیراندازی شنیده می‌شود. در سوسنگرد جمیعت زیادی از معترضان در برابر فرمانداری دشت‌آزادگان جمع شده‌اند و فرماندار این منطقه را "بی‌عرضه" خوانده‌ و خواستار استعفای او شده‌اند.

در پی دستگیری برخی معترضان در شب‌های گذشته، دوشنبه شب جمعی از معترضان نیز با شعار "فکو، فکو اسرانا" خواسته خود را مبنی بر آزادی بازداشت شدگان مطرح کردند.

رد شدن از پست Instagram, 2

پایان پست Instagram, 2

استان خوزستان که زمانی بستر تنها رود قابل کشتی‌رانی ایران بوده است سال‌هاست با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی روبروست. بحرانی که بابی‌توجهی مسئولان، سیاست‌گذاری‌های غلط و تغییرات اقلیمی زمین شدت یافته است.

برخی مقام‌های محلی می‌گویند انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون یا سد سازی‌های غلط از عوامل بی‌آبی هستند.

خبرگزاری هرانا به نقل از منابع محلی خبر داده که تا کنون هویت ۱۸ تن از بازداشت شدگان احراز شده است.

اطلاعات ضد و نقیض زیادی درباره تعداد کشته‌شدگان و بازداشتیان اعتراضات منتشر شده اما تا به حال کشته شدن دست کم دو نفر از معترضان خوزستان تایید شده است. نام این دو قاسم خضیری و مصطفی نعیماوی عنوان شده است.

در برخی تصاویر منتشر شده از اعتراضات زنان بیشتری نسبت به شب‌های گذشته به چشم می‌خورند.

مجتبی محفوظی، نماینده آبادان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس ایران گفته است که خوزستان هر روز شاهد یک بحران است و افزود: "گاهی گرد و غبار، سیل و بی‌آبی، خشکی تالاب‌ها و عطش مردم."

او با انتقاد از انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون اظهار داشت: "به داد خوزستان برسید! آه مردم این منطقه گیرا است! اگر دست ما از کار بیفتد، اگر چشم ما از کار بیفتد، باز هم به حیاتمان ادامه خواهیم داد اما قلب تپنده کشور خوزستان است."

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: "به داد و فریاد مردم خوزستان مظلوم برسید و سهم این منطقه را از آنچه تقدیم کرده، بدهید."

محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواسته است بحران آب خوزستان را تا حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم برسانند.

آقای اژه‌ای از دادستان حوزه قضایی نیز خواسته است "مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود."

بی بی سی  فارسی