به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۲، ۱۴۰۰

در فرانسه برای مقابله با کرونا،

داشتن پاسپورت بهداشتی برای حضور در اماکن جمعی و واکسیناسیون برای کلیۀ کارکنان بخش درمانی و امدادی اجباری شد

 امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دوشنبه شب در یک گفتار تلویزیونی، نسبت به افزایش شیوع ویروس دلتا در کشور هشدار داد و با تاکید بر اینکه سیاست دولت در زمینه مقابله با کرونا حفظ تعادل میان «آزادی افراد» و حراست از «سلامت» آنان بوده است، الزامات و محدودیت‌های تازه‌ای را در این باره اعلام داشت که مهمترین آنها اجباری ساختن واکسیناسیون برای کارکنان بخش درمانی و امدادی و نیز ضرورت داشتن پاسپورت بهداشتی برای حضور در اماکن جمعی است.



هدف اساسی از گفتار دوشنبه شب امانوئل مکرون تشویق و تحریض شهروندان به واکسیناسیون علیۀ ویروس کرونا بود. بخش قابل توجهی از جمعیت کشور و حتی در میان کارکنان بخش درمانی و امدادی تا کنون از این کار پرهیز کرده‌اند.  

رئیس جمهوری فرانسه با یادآوری سیر صعودی شیوع ویروس، پس از یک دروۀ چند ماهۀ کاهش، به دلیل چرخش پُرشتاب سویۀ دلتا تاکید کرد که بسیاری از کشورها در این زمینه تمهیدات تازه‌ای اتخاذ کرده‌اند و فرانسه نیز با توجه به آمار و ارزیابی‌های آماری ناگزیر از برقراری برخی محدودیت های متناسب با وضعیت کنونی است.

امانوئل مکرون پس از تاکید بسیار بر ضرورت واکسیناسیون و کارآئی آن اعلام کرد که ٩ میلیون دُز واکسن هم اینک در مراکز مختلف وجود دارد و از همۀ شهروندان خواست در این باره تعلل نورزند. او گفت تحویل واکسن‌های خریداری شده بطور مرتب ادامه دارد و همۀ شهروندان در هر کجا که باشند به آسانی می‌توانند به واکسن دسترسی داشته باشند.

رئیس جمهوری فرانسه از هموطنان خود خواست تابستان را علاوه بر فصل تعطیلات و تفریح و بازیافتن اعضای خانواده، فصل واکسیناسیون تلقی کنند.

اجباری شدن واکسیناسیون

امانوئل مکرون، با این حال، با آگاهی از مقاومت بخشی از شهروندان، اجباری بودن واکسیناسیون برای کلیۀ کارکنان بخش درمانی و امدادی را اعلام داشت و به آنان تا ١۵ سپتامبر فرصت داد که در این زمینه اقدام کنند. او گفت که از این تاریخ به بعد نظامی برای کنترل و حتی مجازات وجود خواهد داشت. بر این اساس کلیۀ کارکنان بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز گوناگون درمانی و بهداشتی، کارکنان خانه‌های سالمندان و نیز کسانی که با افراد آسیب پذیر سر و کار دارند مشمول این تصمیم می‌شوند.

رئیس جمهوری فرانسه هر چند واکسیناسیون را برای عموم اجباری نساخت، اما گفت که در مرحلۀ بعدی «این موضوع در بارۀ همۀ افراد مطرح می‌شود». او گفت در حال حاضر بر مسئولیت شناسی افرادی که تا کنون تن به واکسینه شدن نداده‌اند، حساب می‌کند زیرا این کار تنها راه تامین سلامتی و نیز تضمین آزادی همگان است.

امانوئل مکرون با اشاره به کاهش ایمنی در برابر این ویروس حتی برای کسانی که دو دُز واکسن تزریق کرده‌اند، گفت از آغاز پائیز پیش رو برای کلیۀ افراد می‌توانند از دُز سوم بهره مند شوند.

پاسپورت بهداشتی

تصمیم مهم دیگری که رئیس جمهوری فرانسه دوشنبه شب اعلام داشت، الزامی بودن داشتن پاسپورت بهداشتی برای حضور در اماکن جمعی نظیر تالارهای کنسرت و یا مرکز تفریحی و ورزشی است. این تصمیم که از ٢٠ ژوئیه به اجرا گذاشته می‌شود، اماکنی را در بر می‌گیرد که همزمان بیش از ۵٠ نفر در آن حضور می‌یابند. امانوئل مکرون گفت که بزودی اجلاس فوق العادۀ پارلمان برای بررسی قانونی به این منظور تشکیل خواهد شد تا از اول ماه اوت داشتن این پاسپورت برای حضور در سینماها، تئاترها، کافه‌ها، رستوران‌ها و سفرهای طولانی با قطار نیز اجباری شود.

امانوئل مکرون پایان رایگان بودن تست شناسائی کرونا را که در هفته‌های آینده به اجرا گذاشته می‌شود اعلام داشت تا شاید افرادی که به جای واکسینه کردن خود، به انجام مکرر تست شناسائی می‌پردازند، به واکسیناسیون تن دهند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت که هدف این کشور تنها واکسیناسیون شهروندان فرانسوی نیست، بلکه هدف کمک به واکسینه کردن مردم جهان است. او گفت فرانسه تا کنون ٢٫۵ میلیون دُز واکسن به کشورهای فقیر اهدا کرده است و تا پایان سال ده‌ها میلیون دُز دیگر به همین منظور توزیع خواهد کرد.

بگفتۀ امانوئل مکرون ویروس کرونا دستکم تا ماه‌های اول سال ٢٠٢٢ در کشور حضور خواهد داشت و باید تمهیدات اجتماعی به اجرا گذاشته برای مقابله با آن را همچنان رعایت کرد.

برنامۀ دولت برای مقابله با اثرات اقتصادی بحران کرونا

رئیس جمهوری فرانسه بخش دیگری از اظهارات خود را به برنامۀ اقتصادی خود برای حفظ اشتغال و کمک به واحدهای تولیدی اختصاص داد و گفت تلاش او اینست که از پائیز آینده نه تنها سطح اشتغال پیش از بحران بهداشتی اخیر بازیافته شود، بلکه کشور بسوی اشتغال کامل گام بردارد. او گفت به این منظور طرح گستردۀ کمک به آموزش و کارآموزی که در چارچوب آن در سال گذشته ۵٢۶ هزار تن از توانائی‌های شغلی تازه و یا برتر بهره مند شده اند، تقویت خواهد شد.

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که افزایش اشتغال تنها راه کسب درآمد بیشتر برای دولت است. او همچنین اعلام کرد که از اصلاحات وعده شدۀ خود صرفنظر نخواهد کرد و تاکید نمود که بازبینی نظام بازنشستگی و افزایش دورۀ کار برای بهرمند شدن از بازنشستگی کامل که با مخالفت شدید سندیکاها روبرو شده بود، ضروری است، اما وی تا هنگامی که همه گیری کرونا پایان نیافته بدان اقدام نخواهد کرد. او این چنین تلویحاً اعلام کرد که تا پایان دورۀ کنونی ریاست جمهوری خود، ماه مه آینده، طرح بازبینی نظام بازنشستگی در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

رادی. بین المللی فرانسه