به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۰۹، ۱۴۰۰

کرونا در ایران؛ احتمال وقوع «فاجعه‌ای وحشتناک» در مشهد؛

 دفاع روحانی از تمام تصمیمات ستاد

در ادامه بحران کرونا در ایران و گزارش‌ از پر شدن بیمارستان‌ها در بسیاری از مراکز استان‌‌ها، سازمان نظام پزشکی مشهد درباره وقوع «فاجعه‌ای وحشتناک» در این شهر هشدار داد.

سازمان نظام پزشکی مشهد روز شنبه، ۹ مرداد، در اطلاعیه‌ای با اشاره به کمبود شدید تخت بیمارستانی و امکانات درمانی در این شهر، اوضاع کادر درمان را «غیرقابل توصیف» عنوان کرده و از ابتلای تدریجی آن‌ها به کرونا با وجود تزریق دو دُز واکسن خبر داد.

در این اطلاعیه با اشاره به جان باختن ۷۰ نفر از شهروندان مشهد در یک روز از مسئولان خواسته شده تا با تعطیلی سراسری و کامل شهر دست‌کم به‌مدت یک هفته و مسدود شدن تمامی ورودی و خروجی‌های شهر «به شکل واقعی» اعم از ریلی، زمینی و هوایی و احداث مراکز موقت درمانی برای بستری بیماران موافق کنند.

به نظر می‌رسد تاکید سازمان نظام پزشکی مشهد بر مسدود کردن همه مسیرها به این شهر به دلیل هجوم بیماران از سایر شهرها و استان‌ها به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان عنوان شده است.


حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روز شنبه با اشاره به این که ۳۰ درصد مریض‌های بستری شده در مشهد کد ملی این شهر را ندارند، گفت که اشغال ۶۷ درصدی هتل‌های مشهد هم این موضوع را تایید می‌کند که موجی از سفرهای غیرقابل کنترل به مشهد انجام شده است.


در روزهای اخیر ویدئوهایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های داخلی منتشر شده که نشان می‌دهد، بیماران کرونایی در محوطه چمن بیمارستان امام رضا در مشهد دراز کشیده‌اند.


آقای رحیمی ضمن تایید این گزارش‌های تصویری گفته است که تعدادی از بیماران که برای ترزیق رمدیسیویر سرپایی، جایی برای نشستن ندارند باید در فضای سبز بیمارستان منتظر رسیدن نوبت باشند.


فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز روز شنبه از افزایش ۸۱ درصدی شاخص فوتی‌های کرونایی در این استان در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن خبر داده و گفت که در دو هفته اخیر موارد بستری در این استان، ۲۴ درصد و آمار بستری در آی‌سی‌یو، ۱۹ درصد افزایش یافته است.


در همین حال وضعیت کرونا در تهران نیز بحرانی اعلام شده، تا جایی که بنا بر اعلام مسئولان برخی بیمارستان‌های پایتخت، از جمله بیمارستان امام خمینی با کمبود تخت در هفته‌‌های اخیر مواجه شده است.


خسرو صادق نیت، رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی روز شنبه گفته است که اوضاع سختی داریم‌ و فشار زیادی به کادر درمان وارد می‌شود.


او در عین حال از کمبود برخی امکانات درمانی از جمله اکسیژن در این بیمارستان خبر داده و گفته است که با توجه به هزینه بالای تامین اکسیژن، قیمت اکسیژن مایع افزایش یافته که این موضوع سبب شده تا کارخانجات از ما پول نقد بخواهند و وقتی بیمارستان در نقدینگی مشکل داشته باشد، دچار مشکل می‌شود.


در هفته‌های گذشته، همزمان با تایید شیوع گسترده ویروس دلتا در سراسر کشور آمار جان‌باختگان و مبتلایان با جهش ناگهانی همراه شده است.


بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت در روز جمعه، ۸ مرداد تعداد شهرهای قرمز از ۲۳۲ مورد به ۲۸۵ افزایش یافته است.


افزایش آمار کرونا در حالی ادامه دارد که در ایران روند واکسیناسیون تاکنون به کندی پیش رفته و بنا بر وعده مسئولان قرار است این روند در هفته‌های آینده سرعت بیشتری بگیرد.


در همین زمینه حسن روحانی روز شنبه در آخرین جلسه ستاد ملی کرونا از تصمیمات دولت دوازدهم در زمینه کرونا دفاع کرد و آنها را مبتنی بر «خرد جمعی» دانست و گفت که نمی‌توان موردی را در آن یافت که «مخالف اصول علمی و بی‌توجه به تجربه جهانی» باشد.


آقای روحانی همچنین با اشاره به شکل‌گیری «دوگانه‌ واکسن داخلی و خارجی» گفت: «ما در این زمینه دوگانه‌ها را کنار زدیم و گفتیم در خارج به هرکجا که اعتماد کردیم آن را وارد می‌کنیم و در کنار آن واکسن داخلی را هم پیگیری می‌کنیم.»


او در ادامه با تاکید بر رفع این دوگانه گفت: «روند کار ما هم برای تولید واکسن در کشور از دنیا چندان عقب نبود، باید بدانیم که واکسن‌سازی کار یک روز و شش‌ ماه نیست.»


این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های گذشته، مقامات جمهوری اسلامی از بدعهدی روس‌ها به عنوان بزرگ‌ترین منبعی که قرار بود برای تامین واکسن به ایران کمک کند، خبر داده و از آن انتقاد کرده‌اند.

رادیو فردا