به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۳۰، ۱۴۰۰

اعتراضات در خوزستان؛ شعار 'مرگ بر خامنه ای' در ایذه و بازداشت فعالان در تهران

ششمین شب اعتراضات خوزستان؛ کشته شدن دست‌کم دو معترض در اهواز
 
اعتراضات به بی‌ آبی و سوءمدیریت در خوزستان به شهر ایذه این استان رسیده است. هم زمان نرگس محمدی و تعدادی از فعالان مدنی در پی برگزاری تجمعی اعتراضی در حمایت از معترضان خوزستانی، در تهران بازداشت شدند.
ویدیوهای کاربران محلی شبکه های اجتماعی نشان می دهد که معترضان در ایذه واقع در شرق خوزستان، در برابر نیروهای امنیتی مقاومت کرده و شعار «مرگ بر خامنه ای» سر داده اند.
تصاویر نشان می دهد که ماموران امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرده اند.
رد شدن از پست Instagram, 1
  1. پایان پست Instagram, 1

از طرف دیگر، تقی رحمانی همسر نرگس محمدی، می گوید که خانم محمدی به همراه شمار دیگری از فعالان مدنی و کارگری امروز در تهران بازداشت شدند.
روز سه شنبه نرگس محمدی در یک ویدیو گفت که او و حدود ۳۰ نفر از فعالان، روزنامه‌نگاران و زندانیان سابق سیاسی و مادران داغدار روبروی وزارت دفاع تجمعی اعتراضی در حمایت از مردم خوزستان برگزار کرده بودند که با برخورد خشن ماموران امنیتی روبرو شدند.
رد شدن از پست Instagram, 2
  1. پایان پست Instagram, 2

پس از انتشار این ویدیو، تقی رحمانی اعلام کرد که نرگس محمدی به همراه جمعی از فعالان مدنی و کارگری از جمله جعفر عظیم‌زاده، آرش کیخسروی، حمید آصفی، پوران ناظمی و روح‌الله مردانی دستگیر شدند.
در ظرف چند روز اخیر مردم شهرهای اهواز، سوسنگرد، دزفول، شوش، کرخه، شادگان و دیگر در خیابان ها تظاهرات کرده اند. در اهواز جمع کثیری از معترضان نیز در خیابان‌ها فریاد "بالروح، بالدم، نفدیک یا اهواز" سر داده بودند، شعاری که به معنای"خون و جانم فدای تو اهواز" است.
واکنش ها
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، در پیامی ضمن اعلام همبستگی با معترضان به کم‌آبی در خوزستان، از برخوردها و روش‌های امنیتی حکومت برای مقابله با اعتراضات انتقاد کرده است. همزمان محمد خاتمی نیز از جان باختن چند تن از شهروندان در اعتراضات اخیر انتقاد کرده است.
در پنجمین شب اعتراضات به بی‌آبی و سوء مدیریت در خوزستان، تظاهرات مردم شهرهای اهواز، سوسنگرد، دزفول، شوش، کرخه، شادگان و دیگر نقاط استان دامه داشته است. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از پنجمین شب ناآرامی‌های خوزستان منتشر شده است، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی در اهواز را نشان می‌دهد.
در تازه‌ترین واکنش به اعتراضات، محمود احمدی‌نژاد با اشاره به نقش یک"باند فاسد امنیتی" گفت "مردم خوزستان به حق صدایشان را بلند کرده‌اند. اما متاسفانه در کشور ما تحت تاثیر باند فاسد امنیتی با هر نوع مطالبه مردم و هر اعتراض مسالمت‌آمیز مردم برخورد می‌شود".
به گفته‌ آقای احمدی‌نژاد پس با هر موج اعتراضی در این کشور "بلافاصله آن باند امنیتی وارد می شود و دو کار انجام می‌دهد؛ اول اینکه به خشونت می کشد، درگیری ایجاد می کند، آتش می‌زند، تیراندازی می کند و بهانه سرکوب مردم را فراهم می کند. دوم اینکه خواسته به حق مردم را به بیگانگان و گروه‌های ضد انقلاب یا وابسته به بیگانه منتسب می‌کند و باز هم بهانه سرکوب را می دهد و راه اعتراض مسالمت آمیز را بر مردم می بندد".

اعتراضات خوزستان؛ انتقاد احمدی‌نژاد از 'باند فاسد امنیتی'، ابراز تاسف محمد خاتمی از جانباختن معترضان
شاهزاده رضا پهلوی نیز در پیامی در صفحه تویتترش نوشته است: "امروز خطابم به بدنه نیروهای نظامی و انتظامی رسمی کشور است: من خود یونیفورم نظامی پوشیده‌ام و به عنوان خلبان جت‌های جنگنده، آماده دفاع از خاک‌ ایران در مقابل دشمن متجاوز بوده‌ام. اکنون، وظیفه ملی و انسانی شما به عنوان سربازان ایران، دفاع و محافظت از مردم‌تان است."
اما نگاهی به روزنامه‌های امروز صبح تهران نشان می‌دهد خبری از اعتراضات خوزستان نیست و اگر هست انتقاد از خشکسالی و کم‌آبی است.
شاید تندترین تیتر مربوط به آرمان ملی باشد. "دلاوران دیروز فقط امروز آب می خواهند فقط همین.
مطلب اصلی صفحه اول روزنامه شرق اما و اگرهای حمایت حزب توده از مصدق است.
استان خوزستان که زمانی بستر تنها رود قابل کشتی‌رانی ایران بوده است سال‌هاست با مشکل بی‌آبی و کم‌آبی روبروست. بحرانی که بابی‌توجهی مسئولان، سیاست‌گذاری‌های غلط و تغییرات اقلیمی زمین شدت یافته است.
برخی مقام‌های محلی می‌گویند انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون یا سد سازی‌های غلط از عوامل بی‌آبی هستند.
خبرگزاری هرانا به نقل از منابع محلی خبر داده که تا کنون هویت ۱۸ تن از بازداشت شدگان احراز شده است.
اطلاعات ضد و نقیض زیادی درباره تعداد کشته‌شدگان و بازداشتیان اعتراضات منتشر شده اما تا به حال کشته شدن دست کم دو نفر از معترضان خوزستان تایید شده است. نام این دو قاسم خضیری و مصطفی نعیماوی عنوان شده است.
در برخی تصاویر منتشر شده از اعتراضات زنان بیشتری نسبت به شب‌های گذشته به چشم می‌خورند.
پایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع محلی، معترضان کشته شده در خوزستان را قاسم خضیری (سمت راست) و مصطفی نعیماوی اعلام کردهپایگاه اطلاع رسانی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع محلی، معترضان کشته شده در خوزستان را قاسم خضیری (سمت راست) و مصطفی نعیماوی اعلام کرده
مجتبی محفوظی، نماینده آبادان در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس ایران گفته است که خوزستان هر روز شاهد یک بحران است و افزود: "گاهی گرد و غبار، سیل و بی‌آبی، خشکی تالاب‌ها و عطش مردم."
او با انتقاد از انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون اظهار داشت: "به داد خوزستان برسید! آه مردم این منطقه گیرا است! اگر دست ما از کار بیفتد، اگر چشم ما از کار بیفتد، باز هم به حیاتمان ادامه خواهیم داد اما قلب تپنده کشور خوزستان است."
او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: "به داد و فریاد مردم خوزستان مظلوم برسید و سهم این منطقه را از آنچه تقدیم کرده، بدهید."
محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه از دادستان کل کشور و سازمان بازرسی خواسته است بحران آب خوزستان را تا حل مشکل و جلوگیری از تکرار مشکلات مشابه پیگیری کنند و گزارش آن را نیز به اطلاع مردم برسانند.
آقای اژه‌ای از دادستان حوزه قضایی نیز خواسته است "مواردی که منجر به آسیب دیدن یا کشته شدن افراد شده با جدیت و فوریت پیگیری و با عوامل این اقدامات برخورد کند تا موضوع برای همگان روشن شود."
در حالی که دمای هوای برخی از شهرهای خوزستان در طول روز به حدود پنجاه درجه سانتیگراد رسیده، بی آبی و گاهی بی‌برقی زندگی شهروندان را مختل کرده است.
برخی از گزارش ها حاکی از آن است که همزمان با ادامه اعتراضات در شهرهای خوزستان، شبکه اینترنت در استان هم دچار اختلال شده است.
در جریان سرکوب خونین اعتراضات آبان ۹۸ که اعتراض به افرایش قیمت بنزین و مشکلات معیشتی در ایران بود، مقام های دولتی همزمان با سرکوب شهروندان معترض، شبکه اینترنت ایران را به شکل سراسری برای چند روز متوالی قطع کردند.
بی بی سی
 یک فعال حقوق بشر از کشته شدن دست‌کم دو تن از معترضان در کوی علوی اهواز در روز سه‌شنبه خبر داد. گزارش‌های تأیید نشده نیز از کشته شدن دست‌کم سه تن دیگر از معترضان در شهر ایذه طی غروب و شب سه‌شنبه، ۲۹ تیر خبر می‌دهند. همچنین بنا بر گزارش‌های غیررسمی، عده قابل توجهی زخمی شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها، در روز ششم اعتراضات خوزستان، صدای تیراندازی شدید در شهرهای مختلف به گوش می‌رسید و یک تانک در سوسنگرد به آتش کشیده شد.
به گزارش منابع محلی، اینترنت موبایل از غروب در اهواز، شادگان، سوسنگرد، و شوش دچار اختلال شده و برقراری ارتباط کامل ممکن نیست.
بنا بر گزارش رسانه‌های ایران، نیروی انتظامی از کشته شدن یک مأمور و زخمی شدن مأموری دیگر خبر داد و آن را به ناآرامی‌های سه‌شنبه شب در «شهرک طالقانی» ماهشهر نسبت داد.
در این حال، ویدئوهای متعددی از سوی شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به نظر می‌رسد نشان‌دهنده تیراندازی مأموران انتظامی و امنیتی باشد.
صدای آمریکا