به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۰۳، ۱۴۰۰

عجیب، اما واقعی!

 در روز‌های اوج پیک پنجم کرونا در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا «تعطیل» شد
به رغم افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر کرونا در کشورمان، ستاد ملی مقابله با کرونا بر خلاف هفته‌های گذشته امروز تشکیل جلسه نداد!

به گزارش «تابناک»، از جمله اتفاقات ثابتی که در یک سال و نیم اخیر تجربه کرده ایم، برگزاری نشست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در روز‌های نخست هر هفته و به ریاست رئیس جمهور است که در آن، ضمن بحث و بررسی روند شیوع ویروس و بیماری در ایران و جهان، تصمیمات مقتضی گرفته و ابلاغ می‌شود؛ اتفاقی که امروز رخ نداد!

البته درباره چرایی این موضوع اطلاع خاصی در دست نیست، اما احتمالا تعطیلی چند روزه استان تهران در این خصوص بی تاثیر نبوده است. تعطیلاتی عجیب که موجب شده بسیاری از محور‌های خروجی از استان‌های تهران و البرز در روز‌های گذشته شاهد ترافیکی شدید باشند و موج بزرگی از مسافرت‌ها شکل گیرد که احتمالا تبعات بسیار شومی به دنبال خواهد داشت.

این را می‌شود از تامل در نقشه رنگ بندی کرونایی کشورمان دریافت که دو روز پیش به روزرسانی شد و بر اساس آن، اکنون ۲۳۲ شهر کشورمان در وضعیت قرمز به سر می‌برند؛ وضعیتی که پیش روی شهر‌های دیگری هم هست که اکنون در وضعیت نارنجی هستند، همان گونه که می‌بینیم بسیاری از شهر‌های نارنجی در محدوده شمال غربی کشورمان در یک هفته اخیر به وضعیت قرمز رسیده اند.

پیش بینی این دست احتمالات موجب می‌شود که برگزار نشدن جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا سوال برانگیزتر جلوه کند؛ ستادی که باید «ملی» باشد و عمل کند؛ اما با تعطیل شدن ادارات در پایتخت، تعطیل شده و همگان را شگفت زده کرده است. آن هم در روز‌هایی که بسیاری از مشاغل در پایتخت در محل کار خود حاضر می‌شوند و تنها رهاورد تعطیلی ادارات دولتی، شکل گیری موج بزرگی از سفر بوده است.

مسافرت‌هایی که بی شک موجب جابجایی ویروس و بیماری از تهران به مناطق وسیعی از کشور و بالعکس می‌شود و کمترین اثر منفی آن، شدت دادن شیوع نسخه دلتای ویروس کرونا در کشورمان است؛ نسخه‌ای مسری‌تر و بیماری زا‌تر از ویروس که اخیرا جهشی تازه را تجربه کرده و نسخه خطرناک‌تر «دلتا پلاس» از آن مشتق شده است؛ نسخه‌ای که یکی از راه‌های تکثیرش، همین دست مسافرت هاست.

دورنمایی نگران کننده که حتی به قدر تشکیل جلسات روتین ستاد ملی هم برای مسئولان اهمیت نداشته است؛ اتفاقی به غایت عجیب که باید دید آیا عقوبتی مانند تعقیب قضایی بابت ترک فعل متوجه اعضای این ستاد خواهد کرد، یا خیر؟! هرچند در فضای مجازی روز به روز بر شمار افرادی که تاکید دارند ستاد ملی چندان دستاورد قابل دفاعی نداشته افزوده می‌شود و به تاکید ایشان، تعطیلی ستاد اتفاق چندان بدی هم نیست!

تابناک