به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۲۶، ۱۴۰۰

تداوم گسترش اعتراضات مردم خوزستان نسبت به بحران آب و معضل تامین آب آشامیدنی

سرپرست فرمانداری شادگان تائید کرده که در جریان تظاهرات شب گذشته در شادگان
 در اعتراض به بی‌آبی، یک نفر کشته شده است. (رادیو فردا)
خبرگزاری هرانا – امروز جمعه ۲۵ تیرماه، مردم معترض به بی آبی در شهرهای اهواز، سوسنگرد، کوت عبدالله و شادگان برای دومین روز متوالی و همچنین مردم شهر هویزه و ابوحمیظه دست به تجمع اعتراضی زدند. در جریان این تجمعات که با حضور گسترده نیروهای نظامی همراه بوده است، مردم معترض جاده اهواز به شوش و کوت عبدالله به اهواز را مسدود کرده اند و در برخی ویدیوهای منتشر شده صدای تیراندازی به گوش میرسد. تجمعات مردمی در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تا کنون به دستکم ۱۲ شهر گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، امروز جمعه ۲۵ تیرماه، مردم معترض به بی آبی در شهرهای اهواز، سوسنگرد، کوت عبدالله، شادگان، حویزه و اهالی منطقه ابوحمیظه واقع در دشت آزادگان، دست به تجمع اعتراضی زدند.

طی روز گذشته و امروز جمعه ۲۵ تیرماه، شهروندان معترض به بی آبی در استان خوزستان دستکم در ۱۲ شهر از جمله اهواز، آبادان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، بندر ماهشهر، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، ملاثانی، هویزه و ابوحمیظه اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده اند. بعلاوه مردم معترض جاده اهواز به شوش را مسدود کرده که در برخی ویدیوهای منتشر شده صدای تیراندازی به گوش میرسد.
اهالی شهرهای حویزه و ابوحمیظه با راهپیمایی و تجمع، اعتراض خود را نسبت به فقدان مدیریت صحیح و قطع بی رویه آب نشان دادند.

این شهروندان شعار هایی از قبیل “با جان و دل از رودخانه کرخه دفاع مى کنیم” و “نه به کوچ کردن مردم” را سر دادند.

تجمع شهروندان معترض طی دو روز اخیر با واکش هایی از سوی مسئولین همراه بوده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه “ویدیوهای منتشر شده از اعتراضات مردمی در استان جعلی است و در این خصوص تجمعی صورت نگرفته”، مدعی شد: « برخی به دنبال تحریک مردم هستند و تصاویری جعلی از اعتراضات مردم در فضای مجازی منتشر می کنند مثلا در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد اتفاق و اعتراضی رخ نداده اما کلیپ‌هایی مربوط به گذشته در فضای مجازی منتشر می شود».
بعلاوه فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر در این خصوص تجمعات شب گذشته مردم این شهر مدعی شد: «مسدود کردن مسیر بندر ماهشهر به بندر “امام خمینی” به صورت جدی وجود نداشته و فقط تعداد اندکی افراد نوجوان در پی فراخوانی در فضای مجازی به دلیل مشکلات بی‌آبی اقدام به این کار کردند».

در سایه خشکسالی و عدم توانایی مسئولین در مدیریت فرصت‌ بارش‌های حداقلی، بسیاری از نقاط کشور با بحران‌های شدید آب مواجه است. شماری از مناطق روستایی با تانکر آبرسانی می شود و میزان قابل توجهی از شهروندان ساکن در شهرهای مختلف کشور با قطعی بلند مدت آب در طول روز مواجه هستند. همچنین عدم تخصیص حقابه به کشاورزان و دامداران در ادامه خشکسالی، منجر به متضرر شدن آنان و کاهش محصولات کشاورزی و دامی در کشور شده است.