به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۱، ۱۴۰۱

همگام با خیزش ایرانیان؛ تداوم شعله اعتراضات در بلوچستان و کُردستان

 آلمان و ایسلند از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کردند درباره ایران تشکیل جلسه دهد

گزارش شاهدان عینی و ویدیوهایی که از شهرهای مختلف ایران در روز و شامگاه جمعه 20 آبان منتشر شده نشان می‌دهد که معترضان در ده‌ها شهر ایران، به خصوص در کُردستان و بلوچستان به خیابان‌ها آمده‌اند. بر اساس فراخوان قبلی سازمان هماهنگی اعتراضات بلوچستان، «سهاب»، معترضان بلوچ بعد از نماز جمعه در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان، تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

در ویدیویی که از شهر راسک منتشر شده، معترضان بلوچ در این شهر، ضمن فریاد «مرگ بر خامنه‌ای»، پرچم جمهوری اسلامی را در یکی از میادین شهر به آتش کشیدند.

ویدیویی که از شهر «پیشین» از توابع راسک منتشر شده، نشان می‌دهد که معترضان مقابل پایگاه نظامی این شهر تجمع کرده‌ و شعارهایی علیه سران جمهوری اسلامی سر می‌دهند.

همچنین تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که به‌دنبال گسترده‌تر شدن اعتراضات مردمی در شهر خاش، معترضان تابلوی یکی از بلوارهای این شهرستان که به اسم «قاسم سلیمانی» فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران نامگذاری شده بود را به عنوان یکی از نمادهای «کودک‌کشی» سپاه، کشتار مردم بلوچ و استبداد رژیم جمهوری اسلامی به زیر پای خشم خود کشیده‌اند.

در زاهدان نیز تجمع گسترده‌ای در مقابل مسجد مکی این شهر برگزار شده و نمازگزاران و شهروندان معترض بلوچ، به دادخواهی جان باختگان جمعه خونین زاهدان، شعار «امسال سال خونه سِدعلی سرنگونه» سردادند.

در تهران نیز محله‌های مختلفی به اعتراضات پیوستند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده از چهارراه سرسبز در شرق تهران، ساکنان این محله در شامگاه جمعه بیستم آبان تجمع کرده و علیه علی خامنه‌ای، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

همچنین در ویدیویی که از تهران و مربوط به مراسم چهلم مهدی فرخی پور، از کشته شدگان خیزش جاری منتشر شده، جمعی از مردم سوگوار و معترض تهران جمعه 20 آبان شعارهای ضد رژیم جمهوری اسلامی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «حکومت بچه‌کش نمی‌خواهیم» سر دادند.

همزمان شامگاه جمعه بیستم آبان، پایگاه بسیج «امام علی» شهر کازرون در استان فارس، به عنوان یکی از مقرهای نیروهای سرکوب در این شهر، با استفاده از بمب دست‌ساز آتش‌زا هدف قرار گرفت.

در شهرهای کُردستان نیز تظاهرات با شدت در جریان بود و در سردشت در استان آذربایجان غربی نیز در واکنش به کشته شدن «هیمن حمزه»، کولبر اهل سردشت توسط نیروهای هنگ مرزی، یک پاسگاه و یک دستگاه خودروی نظامی نیروهای هنگ مرزی در این منطقه به آتش کشیده شده است.

حمایت غرب از معترضان و احضار کاردار ایران در بریتانیا

در حالی‌که رژیم جمهوری اسلامی به‌طور فزایندهای به انزوا می‌رود، کشورهای آلمان و ایسلند شامگاه جمعه 20 آبان‌ماه از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کردند درباره ایران تشکیل جلسه دهد.

از سویی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که وزرای خارجه این بلوک روز دوشنبه 23 آبان تحریم‌های حقوق‌بشری بیشتری را علیه نهادها و مقامات جمهوری اسلامی وضع خواهد کرد.

همچنین خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که پیش‌نویس این تحریم‌ها 30 فرد و نهاد ایرانی از جمله «پرس تی وی» و فرماندهان ارشد سپاه در سیستان و بلوچستان، کُردستان و استان‌های مازندران و البرز را هدف گرفته است.

همزمان دولت‌های بریتانیا و فرانسه در بیانیه مشترکی سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در ایران را محکوم کرده و اعتراض شهروندان ایرانی را «مشروع» قلمداد کردند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که کاردار سفارت ایران در لندن را در واکنش به تهدیدها علیه ایرانیان و از جمله خبرنگاران شاغل در رسانه‌های فارسی‌زبان مقیم این کشور، احضار کرده است.

روز جمعه، ده‌ها کارشناس سازمان ملل نیز در نامه‌ای از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب شهروندان معترض استفاده نکند. این در حالیست که مقامات جمهوری اسلامی در هفته اخیر اعلام کرده‌اند که افرادی را که به «محاربه» متهم شده‌اند را در صورت محکومیت، فورا اعدام خواهند کرد.