به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۵، ۱۴۰۱

دومین روز از سالگرد کشتار آبان

  

اعتصاب سراسری در کشور ادامه دارد

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که در روز چهارشنبه، برخی کسبه در شهرهای تهران، رشت، اصفهان، تبریز، شاهین‌شهر، خرم‌آباد، آباده، بابل، کرمانشاه، بهبهان، صومعه‌سرا، بروجرد، بوکان، قزوین، بندرعباس و اهواز، دست به اعتصاب زده‌اند.

امروز چهارشنبه، ۲۵ آبان، دومین روز از فراخوان سه‌روزه برای اعتصاب و اعتراض در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸ است.

اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، از روز ۲۴ آبان آغاز شد و در روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان، صدها شهر در ایران به صحنه تظاهرات تبدیل شد. این اعتراض‌ها با کشتار بی‌سابقه نیروهای امنیتی مواجه شد. خبرگزاری‌های بین‌المللی از قول منابع حکومتی شمار قربانیان بیش از ۱۵۰۰ نفر اعلام کردند.

در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸، کنشگران محلی در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، تبریز، زنجان، اصفهان، مشهد، اهواز، گرگان و بابل، به مناسبت سومین سالگرد کشتار مردم معترض در آبان ۹۸، فراخوان‌هایی برای تظاهرات و تجمعات گسترده در شهرهای ایران و خارج از کشور منتشر کردند.

در این فراخوان مشترک آمده بود: «از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بازارها شروع می‌کنیم و محله‌محور ادامه می‌دهیم و برای حضور در تمام میادین اصلی شهر حرکت می‌کنیم.»

روز گذشته - سه‌شنبه ۲۴ ابان ۱۴۰۱ - و نخستین روز از اعتصاب و اعتراض به مناسبت سومین سالگرد کشتار آبان، به بزر‌گ‌ترین و فراگیرترین اعتصابات سراسری در کل کشور، از آغاز اعتراضات شهریور و آبان تبدیل شد.

در مناطقی از بازار تهران، از بازار آهن تهران، نیروهای سرکوبگر به مردم اعتصابی و معترض حمله کرده‌اند.


اعتصاب ذوب‌آهن اصفهان برای دومین روز پیاپی
کارگران ذوب‌آهن اصفهان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زدند.
اتحادیه آزاد کارگران از تشکل‌های مستقل کارگری ایران چهارشنبه ۲۵ آبان‌ گزارش داد که کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان از بخش‌های مختلف شرکت در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان برای دومین روز متوالی دست به اعتصاب زده و در محوطه این شرکت تجمع کرده‌اند.
این اعتصاب مطابق فراخوان صورت پذیرفته است و کارگران خواستار تحقق مطالباتشان شده‌اند، از جمله افزایش دستمزدها، اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل.


پلیس ۱۱ نفر را در ارتباط با تعطیلی بازار تهران بازداشت کرد

پلیس می‌گوید ۱۱ نفر را که «قصد تعطیل کردن بازار تهران در روز گذشته» داشتند، بازداشت کرده است. همزمان وزارت کشور نیز درباره به تعطیلی کشاندن بازار هشدار داده است. همزمان گزارش‌ها حاکی است چهارشنبه ۲۵ آبان اعتصاب در نقاطی از بازار تهران ادامه یافته است.
مهدی حاجیان سخنگوی پلیس مدعی شد «صبح روزگذشته افرادی با ایجاد رعب و وحشت و پخش تراکت‌های تهدیدآمیز کسبه بازار بزرگ تهران را تهدید کرده و تلاش داشتند که از بازشدن مغازه‌ها جلوگیری کنند که با حضور به موقع پلیس و همکاران اطلاعاتی این توطئه دشمن خنثی شد. البته بازار با قدری تاخیر شروع به کار کرد».
این مقام پلیس مدعی شد «تعدادی از بازداشت شدگان در اعترافات اولیه خود به گرفتن پول از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ایجاد آشوب در بازار اقرار کردند.»
به گزارش بی‌بی‌سی، حکومت ایران اعتراضات مردم این کشور را به «دشمنان خارجی» مرتبط می‌دانند و می‌گویند کشورها و رسانه‌های خارجی این اعتراضات را تحریک و هدایت می‌کنند.
تا کنون نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در خصوص بازداشت‌های گسترده، نقض حقوق معترضان و همچنین برگزاری دادگاه‌های نمایشی و اعترافگیری هشدار داده‌اند.
احمد وحیدی وزیر کشور ادعا کرد «در یکی دو روز گذشته بسیاری از کسب و کارها گلایه داشتند که افرادی مزاحم‌شان شدند و مانع از کسب و کارشان شدند که تعدادی از آن افراد دستگیر شده‌اند».
روز گذشته ۲۴ آبان تصاویری از اعتراضات در بازار تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن دیده می‌شود معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می‌زنند. دیروز و امروز تصاویر از تعطیلی بسیاری از بخش‌های بازار تهران منتشر شده است.