به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۲۷، ۱۴۰۱

کشته‌شدن دست‌کم 57 کودک در اعتراضات جاری؛ ربوده‌شدن پیکر سپهر مقصودی در ایذه

تاکنون دست‌کم 381 نفر طی اعتراضات جاری در ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده، ماموران حکومتی جمهوری اسلامی جسد سپهر مقصودی، سومین کودک کشته‌شده در جریان اعتراضات ایذه در روز چهارشنبه 25 آبان را از سردخانه بهشت زهرای ایذه و بدون اطلاع خانواده وی ربوده‌اند.

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» در این زمینه نوشته است، سپهر مقصودی 14 ساله بود و شامگاه 25 آبان با شلیک گلوله ماموران حکومتی جمهوری اسلامی کشته شد.

پیش از او کیان پیرفلک، کودک 9 ساله ایذه‌ای نیز در همان روز به ضرب گلوله نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی کشته شده بود.

کشته‌شدن کیان پیرفلک با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شده است. هنگامه قاضیانی، حامد کمیلی، تاره پسیانی، امیر جعفری، گلشیفته فراهانی، شقایق دهقان، اصغر فرهادی و عارف غلامی از جمله هنرمندان و ورزشکارانی هستند که به مرگ او واکنش نشان دادند.

مهتاب کرامتی، بازیگر ایرانی نیز پس از مرگ کیان پیرفلک از منصب خود به عنوان سفیر «یونیسف» در ایران استعفا داد.

بر اساس تصویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، خانواده کیان پیرفلک از انتقال جسد او به سردخانه خودداری کرده‌اند. جمهوری اسلامی پیشتر بارها اقدام به ربودن پیکر جان‌باختگان کرده بود.

خانواده پیرفلک، زمان و مکان مراسم تشیع و خاکسپاری این کودک را روز جمعه ساعت 10:30 و در مقابل اداره برق قدیم ایذه اعلام کرده‌اند.

همزمان «جوانان محلات تهران» برای تجمع در برابر اداره برق قدیم این شهر در صبح روز جمعه اعلامیه‌ای منتشر کرده‌اند. آن‌ها در این بیانیه تاکید کردند: «با حضور متحدانه خود در مراسم خاکسپاری فرزند عزیز وطن لرزه بر تن حاکم جلاد بیاندازند.»

«هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در آخرین گزارش خود، شمار کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی را 381 نفر عنوان کرده که از بین آن‌ها 57 نفر کودک هستند.

بررسی‌های «العربیه فارسی» نشان می‌دهد که دست‌کم 15 نفر از این کودکان تنها در استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.