به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۳، ۱۴۰۱

اتحادیه اروپا ۳۲ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد

 

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ نوامبر/ ۲۳ آبان،  ۲۹ فرد و ۳ نهاد جمهوری اسلامی را تحریم کرد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در کنار مردم ایران می‌ایستیم و از حق آنها برای تظاهرات مسالمت آمیز و صدا زدن خواسته‌ها و دیدگاه‌هایشان به صورت آزادانه حمایت می‌کنیم».

در میان تحریم شدگان جدید، نام چهار عضو گشت ارشادی که مهسا امینی را بازداشت کردند، سران استانی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنین نام کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش «به دلیل نقش آنها در سرکوب وحشیانه اعتراضات» دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا شبکه خبری «پرس تی‌وی» را نیز به عنوان مسئول تولید و پخش اعترافات اجباری بازداشت شدگان قرار داد.

وحید مجید، رئیس پلیس سایبری ایران به دلیل نقشش در دستگیری خودسرانۀ افرادی که در شبکه‌های اینترنتی از رژیم ایران انتقاد می‌کنند و احمد وحیدی، وزیر کشور نیز از دیگر تحریم شدگان جدید هستند.

تدابیر اتخاذ شده در چهارچوب این تحریم‌ها، شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های این افراد و نهادها همچنین ممنوعیت شرکت‌ها و شهروندان اروپایی از انجام پرداختهای مالی به آنها است.

اتحادیه اروپا صادرات تجهیزاتی که ممکن است در سرکوبهای داخلی یا کنترل‌های مخابراتی استفاده شود را نیز به ایران ممنوع کرد.

با مصوبه امروز این اتحادیه، شمار افراد و نهادهای ایرانی که تحت تحریمهای حقوق بشری بروکسل قرار می‌گیرند به ۱۲۶ فرد و ۱۱ نهاد افزایش می‌یابد.

در بیانیه‌ای که بروکسل در همین رابطه منتشر کرده، آمده است که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ادامه استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنند و آن را «غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول» می‌دانند. و تاکید دارند که مردم در ایران مانند هر جای دیگر، حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند.

بریتانیا نیز ۲۴ شخص و نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرد

هم‌زمان دولت بریتانیا نیز روز دوشنبه از اعمال تحریم علیه ۲۴ شخص و نهاد مرتبط با ایران به دلایل حقوق بشری خبر داد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات از جمله اشخاص تحریم شده توسط انگلیس است. اموال تمامی افراد تحریم شده در انگلیس بلوکه خواهد شد و این اشخاص قادر به سفر به انگلیس نخواهند بود.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز ساعاتی پیش در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: امروز اتحادیه اروپا پیام جدید و صریحی به ایران می‌فرستد. حقوق بشر تقسیم‌ناپذیر است.

ایران امروز