به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۳، ۱۴۰۱

نامه نرگس محمدی به جاوید رحمان

 

جناب آقای جاوید رحمان، گزارشگر محترم ویژه حقوق بشر، با سلام،

این روزها شاهد گسترش و شدت نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب حکومت علیه معترضان هستیم. همواره در اعتراضات مردم، بازداشت‌های گسترده، ضرب و شتم و کشتار خیابانی مرحله سرکوب توسط حکومت بوده و سرکوب نهائی در برگزاری دادگاه‌های نمایشی و صدور احکام اعدام و زندان برای معترضان صورت گرفته‌است.

طبق اخبار و اطلاعات، تعدادی از آنها در سلول‌های انفرادی و تحت فشار به منظور گرفتن اعترافات اجباری قرار دارند. اعترافات معترضان در دادگاه‌ها برای صدور احکام اعدام و برخی احکام سنگین می‌باشد که برای ایجاد رعب و وحشت و سرکوب خیزش مردمی صورت می‌گیرد.

حکومت به بهانه اجرای قانون مجازات اسلامی تحت عناوین قصاص، محاربه و افساد ‌فی‌الارض در دادگاه‌های غیر علنی به دنبال صدور احکام است. این در حالی است که متهمان از حق دادرسی عادلانه، دسترسی به وکیل انتخابی، ارتباط با خانواده، حتی حضور در بندهای عمومی محروم بوده و امکان رساندن صدای خود به هیچ نهاد حقوق بشری را ندارند و تحت اختیار نیروهای سرکوبگر امنیتی _ قضایی قرار دارند.

از جنابعالی تقاضا دارم از تمام قدرت و ظرفیت سازمان ملل برای توقف بازداشت، شکنجه و صدور و اجرای احکام سنگین علیه معترضان بهره گرفته و با مخالفت فعال با اعدام مانع صدور و اجرای اعدام معترضان شوید.

همچنین به عنوان نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر از شما تقاضا دارم با توجه به شرایط تشدید سرکوب و نقض حقوق بشر توجه بیشتری برای ایجاد و امکان فعالیت نهادهای حقوق بشری و مدافعان این عرصه در ایران داشته باشید. تلاش کنیم تا حقوق بشر در مناسبات حکومت جایگاه واقعی خود را پیدا کند، تا راه آزادی برای مردم هموار شود.

با تشکر نرگس محمدی، زندان اوین