به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۴، ۱۴۰۱

اعتصاب و اعتراض سراسری در ایران

  

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که از حوالی ظهر روز سه شنبه ۲۴ آبان، اعتصاب و اعتراض اکثر شهرهای ایران را فراگرفته است. کسب‌وکارها تعطیل و مردم در حال اعتراض هستند. بازار تهران و کسبه مراکز مهمی مانند پاساژ علاءالدین در پایتخت تعطیل شده و صاحبان کسب و کار در  حال اعتراض‌اند. این وضعیت در دیگر شهرها نیز حاکم است.

امروز  نخستین روز از فراخوان سه‌روزه برای اعتصاب و اعتراض در سومین سالگرد کشتار آبان ۱۳۹۸ است.

در روزهای گذشته کنشگران محلی در شهرهای ایران؛ از جمله تهران، تبریز، زنجان، اصفهان، مشهد، اهواز، گرگان و بابل، به مناسبت سومین سالگرد کشتار مردم معترض در آبان ۹۸، فراخوان‌هایی برای تظاهرات و تجمعات گسترده در شهرهای ایران و خارج از کشور منتشر کرده بودند.

در این فراخوان مشترک آمده بود: «از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و بازارها شروع می‌کنیم و محله‌محور ادامه می‌دهیم و برای حضور در تمام میادین اصلی شهر حرکت می‌کنیم.»

در تهران؛ بازار بزرگ تهران، راسته عباس‌آباد، بازار کیف و چمدان در خیابان منوچهری تهران و پاساژ علاءالدین تهران از جمله مراکز مهم اعتصاب و اعتراض است.

بندرعباس، شیراز، گرگان، ‌یزد، اراک، سنندج، اصفهان، رشت، مهاباد، نجف‌آباد و... دیگر شهرهایی‌اند که امروز شاهد اعتصاب و اعتراض اصناف و مردم هستند.

برخی کنشگران سیاسی اعتراض‌های امروز ایران را بزر‌گ‌ترین و فراگیرترین اعتصابات سراسری در کل کشور، از آغاز اعتراضات شهریور و آبان ارزیابی کرده‌اند.

 

اعتصاب و تعطیلی کسب و کارها در چندین شهر کردستان ایران
شماری از کانال‌های تلگرامی نهادهای مستقل کارگری تصاویر و گزارش‌هایی از دیواندره، اشنویه و بانه و مریوان منتشر کرده‌اند که حاکی از تعطیلی و اعتصاب شماری از کسب و کارها و بازار این شهرها است.

تجمع دانشجویان دانشگاه‌های تهران
در تهران هم‌زمان با مردم و کسبه، دانشجویان نیز در چندین دانشگاه تهران تجمع و تحصن کرده‌اند. پیش از ظهر سه‌شنبه ۲۴ ابان، این تجمع‌ها در برخی دانشکده‌های دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات، دانشگاه خواجه نصیر و دانشگاه بهشتی گزارش شده‌آند.