به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۲۰، ۱۴۰۱

عفو بین‌الملل: جهان فورا برای توقف کشتار بیشتر معترضان در سیستان و بلوچستان اقدام کند

 

یک روز پیش از برگزاری تظاهرات جمعه در سیستان و بلوچستان، عفو بین‌الملل با هشدار نسبت به افزایش تعداد کشته‌شدگان که در میان آنها کودکان نیز حضور دارند، از جامعه بین‌المللی خواست برای جلوگیری از کشتار بیشتر معترضان در این استان اقدام فوری کند.


عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای نوشت نیروهای امنیتی در سرکوب مرگبار تظاهرات مسالمت‌آمیز بعد از نماز جمعه در شهر خاش سیستان و بلوچستان در ۱۳ آبان حداقل ۱۸ معترض، رهگذر و نمازگزار از جمله دو کودک را کشته و ده‌ها نفر را مجروح کردند.


سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که آخرین حادثه مرگبار در استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که معترضان اقلیت مظلوم بلوچ بار سنگین سرکوب وحشیانه تظاهرات نیروهای امنیتی را متحمل شده‌اند.


همزمان با چهلمین روز کشته شدن مردم زاهدان در جمعه خونین این شهر در روز هشتم مهر، که طی آن حدود ۱۰۰ نفر به دست نیروهای مسلح جمهوری اسلامی کشته شدند، مردم شهرهای مختلف به خیابان آمدند و در حمایت از معترضان این استان شعار دادند.


پس از چهار جمعه اعتراض پی در پی و کشتار ده‌ها تن از مردم زاهدان، در نهایت شامگاه پنج‌شنبه پنجم آبان، شورای تامین استان سیستان و بلوچستان، برای آرام کردن اوضاع رییس پلیس و رییس کلانتری ۱۶ زاهدان را برکنار کرد.


در واکنش به این برکناری‌ها، عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، عزل این دو فرمانده را ناکافی اما «کاری درست» خواند و خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل برای رسیدگی به کشتار جمعه خونین شد.


روز ۱۳ آبان ماه نیز پس از نماز جمعه، اعتراضاتی در شهر خاش استان سیستان و بلوچستان شکل گرفت که با تیراندازی نیروهای امنیتی به مردم، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.


در همین حال، بسیاری از شهروندان در ایران و کشورهای مختلف در اعتراض به رفتار غیرانسانی ماموران حکومتی با خدانور لجه‌ای، شهروند کشته‌شده بلوچ که پیشتر و در ماه‌های گذشته، عکس بسته شدنش به میله منتشر شده بود، با بستن نمادین خود به میله، به این رفتار اعتراض می‌کنند.


بر اساس گزارش‌ها و تصاویر رسیده به ایران‌اینترنشنال، بستن نمادین خود به میله از سوی معترضان، به عنوان نماد اعتراض و همبستگی مردم با جان‌باختگان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، به ویژه خدانور لجه‌ای تبدیل شده است.


لجه‌ای، جوان بلوچی بود که در جمعه خونین زاهدان در روز هشتم مهر، جزو یکی از کشته‌شدگان به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بود.


از سوی دیگر، علاوه بر اعتراضات در شهرهای سراسر کشور، اعتصابات در شهرهای کردنشین نیز ادامه دارد و اعتصاب کارکنان نفت و گاز به روز چهارم رسید.


کارکنان و کارمندان رسمی نفت در اعتراض به اجرایی نشدن ماده ۱۰ و برای بهبود وضعیت معیشتی، در ۳۷ سکوی گازی پارس جنوبی اعتصاب کرده‌اند.


این در حالی است که همزمان بسیاری از دانشجویان نیز کلاس‌های دانشگاه‌های مختلف را تحریم کرده‌اند و گسترش روش‌های مختلف نافرمانی مدنی نیز در سراسر کشور ادامه دارد.


شامگاه چهارشنبه در تهران، اصفهان، قهدریجان، سقز، مهاباد، بوکان، شیراز، رشت، شهرکرد، اراک، کرمانشاه، کرج و شهرهای دیگر هم تجمعاتی اعتراضی شکل گرفت و مردم معترض علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار دادند.


در همین حال، دادخواهان پرواز اوکراینی و کشتار آبان ۹۸ برای برگزاری تجمع‌های جهانی در همبستگی با خیزش سراسری ایران برای ۲۸ آبان فراخوان تجمع‌های جهانی داده‌اند.