به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۳، ۱۴۰۱

مکرون خیزش سراسری در ایران را «انقلاب» خواند

امانوئل مکرون: فرزندان ایران در حال انجام انقلاب‌ هستند

رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که در توافق هسته‌ای ایران، جایی برای پیشرفت نمی‌بیند

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه در مصاحبه با یک شبکه رادیویی فرانسوی، گفت: «اینک نوادگان انقلاب در حال رقم زدن یک انقلاب‌اند»؛ و در ادامه تاکید کرد که نکته بارز این انقلاب این است که بیشتر انقلاب‌کنندگان بعد از سال ۱۹۷۹ به دنیا آمده‌اند.


مکرون این سخنان را در شرایطی مطرح کرد که جمهوری اسلامی هفت شهروند فرانسوی را در زندان‌های خود نگه داشته است و به نظر می‌رسد که روابط سیاسی دو کشور رو‌به‌وخامت می‌رود.


با گذشت چند هفته از خیزش سراسری مردم ایران که جمهوری اسلامی آن را با دشمنان خارجی مرتبط کرد، ویدیویی منتشر شد که در آن، یک زوج فرانسوی ظاهرا به جاسوسی اعتراف می‌کنند. فرانسه پس از انتشار این ویدیو، در روز ششم اکتبر، ایران را به «اقدام‌های دیکتاتوری» و گروگان گرفتن شهروندانش متهم کرد.


به گزارش رویترز، رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با رادیو فرانس اینتر، اعلام کرد که در حال حاضر برای پیشرفت در توافق هسته‌ای ایران، جایی نمی‌بیند. او گفت که باور ندارد در آینده نزدیک، هیچ پیشنهاد جدیدی بتواند به احیای توافق هسته‌ای با ایران کمک کند و افزود: «احتمالا برای رسیدگی به این موضوع به چارچوب جدیدی نیاز است.»


او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا معتقد است مذاکرات هسته‌ای پس از شکست‌های قابل‌توجه در ماه‌های اخیر ممکن است احیا شود، گفت: «من همچنان بسیار محتاط خواهم بود. فکر نمی‌کنم پیشنهادهای جدیدی در حال حاضر [برای حفظ توافق هسته‌ای] ارائه شود.»


مکرون گفت که وضعیت سیاسی کنونی در ایران و اعتراض‌های گسترده علیه دولت وضعیت را «بسیار» تغییر داده و رویدادهای اخیر احتمال دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی را «شکننده» کرده است. او همچنین اظهار امیدواری کرد تا پایان سال ۲۰۲۲، یک نشست بین‌المللی با حضور قدرت‌های منطقه از جمله ایران برگزار کند.


قدرت‌های غربی هفته گذشته اعلام کردند که ارائه توضیح جمهوری اسلامی درباره آثار اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام‌نشده در ایران «ضروری و فوری» است. این موضوع به مانعی در مذاکرات گسترده‌تر برای احیای برجام تبدیل شده؛ زیرا تهران خواستار بسته شدن تحقیقات آژانس در این مذاکرات است. ایران در این مورد، با بازدید ناظر هسته‌ای سازمان ملل در ماه جاری برای ارائه پاسخ موافقت کرده است.


امانوئل مکرون در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی، خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه رژیم ایران شد. او ضمن تحسین معترضان ایرانی تاکید کرد که لازم است در قبال شخصیت‌های رژیم واکنش شدید دیپلماتیک و تحریم انجام شود.


مکرون پیش از این در روز جمعه ۲۰ آبان (یازدهم نوامبر)، میزبان تعدادی از فعالان زن ایرانی در کاخ الیزه بود. او در این دیدار با مسیح علی‌نژاد، لادن برومند، رویا پیرایی و شیما بابایی دیدار کرد. کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون در این دیدار ضمن «ادای احترام به زنان ایران»، آن‌ها را به دلیل «انقلاب» جاری که در حال پیشبرد آن‌اند، تحسین کرد.


 رئیس‌جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تازه خود، با اشاره به «شجاعت استثنایی» زنان ایرانی گفت: «در گفت‌وگو با این زنان، تحسین، احترام و حمایت خودم را اعلام کردم.» او با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در سطح اروپا برای تحریم‌های هدفمند، خواستار «واکنش جامعه بین‌المللی» شد.


مکرون همچنین دست دادن با رئیس‌جمهور ایران در ماه سپتامبر را که خشم معترضان ایرانی را برانگیخت، توجیه کرد و گفت: «من عمیقا به احساساتی که چنین اتفاقی می‌تواند برانگیزد، به‌ویژه وقتی یکی از عزیزانتان به دست این رژیم کشته شده‌ است یا تهدید می‌شوید، احترام می‌گذارم؛ اما در جایی که من ایستاده‌ام، فکر می‌کنم مفیدترین اقدام کار دیپلماتیک است.»


او افزود که به گفت‌وگوهای دیپلماتیک با مقام‌های ایران ادامه خواهد داد.

ایندیپندنت فارسی