به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آذر ۰۵، ۱۴۰۱

اعضای «گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره اعتراضات ایران» به‌زودی تعیین می‌شوند

 رابرت مالی قطعنامه شورای حقوق بشر را در حمایت از مردم ایران و اقدامی برای پاسخگوکردن افرادی دانست که حقوق اساسی مردم این کشور را نقض می‌کنند

فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل ر اظهاراتی گفت، اعضای گروه حقیقت‌یاب درباره نقض حقوق بشر در اعتراضات ایران طی هفته‌های آینده تعیین خواهند شد. ویلگاس، جمعه 4 آذر، در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با اشاره به تصویب قطعنامه این شورا علیه جمهوری اسلامی گفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل مطالبه ایرانیان را شنیده است.

خبرنگار سی‌ان‌ان با اشاره به این‌که نتیجه نهایی گزارش این کمیته در مارس 2024 ارائه خواهد شد، از فدریکو ویلگاس پرسید، تشکیل چنین کمیته‌ای چه تغییر بلافاصله‌ای برای ایرانی‌هایی که جان خود را به دلیل حضور در اعتراضات به خطر می‌اندازند، به همراه خواهد داشت.

او در پاسخ ضمن تاکید بر تاثیرگذار بودن تصمیم این شورا گفت، قصد دارد طی هفته‌های آینده کارشناسان مستقل و بی‌طرفی را منصوب کرده و آن‌ها بلافاصله اطلاعات و داده‌های نقض حقوق بشر در ایران را جمع‌آوری خواهند کرد.

به گفته رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، ارائه گزارش در مارس 2024 بیشتر جنبه اداری دارد و با تعیین کارشناسان از سوی او در هفته‌های آینده، مسببان و عاملان سرکوب مرگ‌بار اعتراضات در ایران شناسایی خواهند شد.

نشست ویژه شورای حقوق‌بشر درباره سرکوب مرگ‌بار معترضان در ایران، پنج‌شنبه 3 آذر برگزار شد. در این نشست، 25 کشور عضو شورا همصدا با هم علیه سیاست سرکوب و کشتار معترضان در ایران اقدام کرده و در قطعنامه‌ای خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شدند تا موارد نقض حقوق بشر معترضان و زنان و دختران ایران را ثبت و گزارش کند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در توییتی تاکید کرد که تصویب چنین قطعنامه‌ای، برخلاف ادعای جمهوری اسلامی اقدامی صرفا «غربی« نبوده بلکه بیش از 20 کشور در سراسر جهان از آن حمایت کرده‌اند.

مالی این قطعنامه را در حمایت از مردم ایران و اقدامی برای پاسخگوکردن افرادی دانست که حقوق اساسی مردم این کشور را نقض می‌کنند.