به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۷، ۱۴۰۱

حسین رونقی آزاد شد؛ دادگستری اصفهان اتهام توماج صالحی را «افساد فی الارض» عنوان کرد

 

توماج صالحی                        حسین رونقی   

- حسین رونقی فعال مدنی که دوم مهرماه و چند روز پس از آغاز خیزش ملی در مقابل دادسرای اوین بازداشت و به زندان منتقل شده بود، روز شنبه پنجم آزاد با سپردن وثیقه آزاد شد.

- رئیس دادگستری استان اصفهان یکی از اتهامات توماج صالحی را «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دستجات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرده است.

توماج صالحی و حسین رونقی

حسین رونقی فعال مدنی که دوم مهرماه و چند روز پس از آغاز خیزش ملی در مقابل دادسرای اوین بازداشت و به زندان منتقل شده بود، روز شنبه پنجم آذر با سپردن وثیقه از زندان آزاد شد. حسین رونقی به همراه وکلایش سعید جلیلیان و میلاد پناهی‌پور بازداشت شده بودند. این دو وکیل دادگستری نیز هفته‌های گذشته با سپردن وثیقه آزاد شدند.


خبرگزاری ایسنا آزادی حسین رونقی را مرتبط با خواسته رئیس قوه قضاییه برای آزادی بخشی از زندانیانی که «شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند» دانسته است.


بر اساس این گزارش، غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به مراجع و مراکز ذیربط قضایی دستور داد «به شکرانه عنایت پروردگار و مسرت و سرور ملی حاصل از ظفرمندی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم شود.»


حسن رونقی برادر حسین رونقی فعال سیاسی نیز دیشب شنبه ۵ آذر خبر داد که «حسین امشب با قرار وثیقه آزاد شد تا تحت درمان قرار گیرد. با تشکر از همراهی و همصدایی هموطنان عزیزم که صدای ما بودند.»



همچنین صبح امروز یکشنبه ششم آذرماه اسدالله جعفری رئیس دادگستری استان اصفهان اتهامات توماج صالحی هنرمند و خواننده رپ را «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب به صورت گسترده، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دستجات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرده است.


رئیس دادگستری اصفهان افزوده که توماج صالحی به همکاری با «دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی» و «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی از طریق فضای مجازی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت آمیز» هم متهم شده است.


رئیس کل دادگستری اصفهان از قطعی بودن اتهامات خبر داده و گفته که کیفرخواست او صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده اما هنوز جلسه دادگاه برگزار نشده است.


روز گذشته اکانت توئیتری توماج صالحی که در نبود او، گفته می‌شود توسط اعضای خانواده‌اش اداره می‌شود خبر داد که جلسه دادگاه توماج با اتهاماتی چون «افساد فی الارض» و «محاربه» برگزار شده اما ساعاتی بعد همین حساب توئیتری نوشت که توماج برای تشریفات قضایی به دادگستری اصفهان برده شده و هنوز دادگاهی برگزار نشده است.


توماج صالحی هشتم آبان بازداشت شد و ساعاتی بعد از بازداشت ویدئویی از سوی نهادهای امنیتی منتشر شد که در آن فردی که ادعا شده توماج صالحی است از گفته‌های خود درباره جمهوری اسلامی ابراز پشیمانی می‌کرد. برخی نزدیکان به توماج معتقدند این فرد توماج نبوده است.


بازداشت توماج صالحی با واکنش‌های زیادی روبرو شد؛ از جمله ۱۲۶ نویسنده، هنرمند و فعال مدنی در ۲۳ آبان ماه با انتشار نامه‌ای در حمایت از توماج صالحی او را «صدای مردم» دانستند که «خاموش نمی‌شود.»


با اینهمه کیفرخواست‌های دادستانی انقلاب با اتهامات «افساد فی الارض» و «محاربه» علیه چندتن از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی تنظیم شده است. این دو اتهام سنگین دست قاضی را برای صدور حکم اعدام علیه معترضان باز خواهد گذاشت.


پیش از این ۲۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای خواستار برخورد با معترضان و صدور «حکم اعدام» برای آنها شده بودند.


خبرگزاری میزان، مرکز رسانه قوه قضاییه، روز چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در گزارشی اعلام کرد که «حکم بدوی سه نفر دیگر از اغتشاشگران در ادامه رسیدگی به پرونده اغتشاشگران و برهم‌زنندگان امنیت در دادگاه انقلاب تهران صادر شد.»


قوه قضائیه مدعی شده که یکی از متهمان «به صورت عمد و با قصد جان مأمورین نیروی انتظامی، با خودرو سواری خود به سرعت به مأمورین هجوم برده و در اثر برخورد با آنها یک پلیس را به شهادت رسانده و تعدادی را نیز مجروح کرده.»


خانواده پرهام پروری مهندس جوانی که در جریان اعتراضات در حال برگشت از شرکت محل کارش به تظاهرات و شلوغی خیابان حضور پیدا کرد و بازداشت شد، از جمله کسانی است که حکم اعدام به اتهام «محاربه» برای او صادر شده است.


پدر پرهام روز یکشنبه ۲۲ آبان در پیامی ویدئویی اعلام کرد که فرزندش در حال بازگشت از محل کار «به شلوغی‌ها» برخورده و بازداشت شده است. او اتهام «محاربه» را سزاوار فرزندش ندانسته و از سازمان‌ها و نهادهای داخلی و بین‌المللی حقوق بشری کمک خواسته است. پرهام پروری تک‌فرزند خانواده دانش‌آموخته رشته مهندسی و شاغل در یک شرکت فنی در تهران و همچنین قهرمان و مربی شنا است.


پیش از این، کانون حقوق‌بشر ایران هشدار داده بود که ۹ تن از دستگیرشدگان اعتراضات سراسری که روز شنبه ۷ آبان اولین جلسه دادگاهشان برگزار شد، در خطر صدور حکم اعدام قرار دارند. این نهاد نام این افراد را محمد قبادلو، سامان صیدی، محسن رضازاده قراقلو، سعید شیرازی، محمد بروغنی، ابوالفضل مهری، حسین حاجیلو، منوچهر مهمان‌نواز و سهیل خوشدل اعلام کرده است.


حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز نیز روز شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ از صدور کیفرخواست برای ۱۱ شهروند شامل ۱۰ مرد و یک زن خبر داده بود. این شهروندان در ارتباط با پرونده کشته شدن یک بسیجی با اتهاماتی همچون «فساد فی‌الارض» روبرو شده‌اند.


آمارها نشان می‌دهد بیش از ۱۸ هزار نفر طی دو ماه و نیم گذشته و در شهرهای مختلف بازداشت شدند. بسیاری از این افراد هنوز تفهیم اتهام نشدند و گزارش‌های پراکنده برای متهم کردن ده‌ها شهروند معترض به نافساد فی الارض» و «محاربه» تنها شامل آندسته از بازداشت‌شدگانی است که برای آنها کیفرخواست صادر شده است.