به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۰۲، ۱۴۰۱

برپایی نشست اضطراری شورای حقوق بشر در مورد ایران، با محوریت تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب

 

قرار است که روز پنج‌شنبه سوم آذرماه در ژنو، در نشستی اضطراری که توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، رویدادهای ایران مورد بررسی قرار گرفته و پیش‌نویس یک قطع‌نامه در مورد حکومت ایران، به‌رای گذاشته‌شود.


بر پایه اطلاعاتی که به رادیو بین‌المللی فرانسه رسیده، بر اساس پیش‌نویس برشمرده، تشکیل «یک کمیته مستقل حقیقت‌یاب» در مورد روند جاری در ایران، در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.


در این پیش‌نویس همچنین مقرر شده که با انتصاب اعضای کمیته حقیقت‌یاب توسط رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، این کمیته پیرامون چهار سرفصل اصلی ذکر شده در پیش‌نویس، فعالیت‌هایی را پی‌گیری کرده و به‌انجام برساند.


یکی از سرفصل‌‌ها که در پیش‌نویس قید شده‌است «بررسی بی‌طرفانه و کامل» موارد «نقض حقوق بشر» در ایران، از هنگام آغاز اعتراض‌های مردمی در اواخر شهریور ماه پیشین است.


در یکی دیگر از سرفصل‌ها خواسته می‌شود که بر اساس تخلفات صورت‌گرفته توسط رژیم، مدارک و شواهدی که جمع‌آوری‌شده، ثبت و ضبط گردد تا در یک روند قانونی در آینده، در «دادگاه‌های ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی» مورد استفاده قرار گیرد.

در این پیش‌نویس همچنین از دولت «جمهوری اسلامی ایران» خواسته می‌شود که از اعمال «تبعیض مداوم علیه زنان و دختران در زندگی عمومی و خصوصی‌شان» دست‌کشیده و از همه حقوق انسانی از جمله «آزادی بیان و عقیده» و نیز «آزادی مذهب» در این کشور مراقبت کند.


در پیش‌نویسی از قطع‌نامه که به‌رای گذاشته خواهد‌شد، همچنین «برآورده کردن نیاز مردم به اینترنت» توسط دولت نیز مورد توجه قرار گرفته و از مقام‌های رژیم حاکم بر ایران خواسته‌شده که به «گزارش‌گر ویژه نظارت بر وضعیت حقوق بشر در ایران» اجازه دسترسی به آن‌چه مقرر شده‌است را داده و با کمیته حقیق‌یاب برای «دسترسی بی‌مشکل و بی‌درنگ» به داخل ایران، همکاری کنند.

رادیو فرانسه 


پیش‌نویس برشمرده، با عنوان «وخامت اوضاع حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» پیش‌تر توسط دو کشور آلمان و ایسلند تهیه در هفته‌های پیشین بر پایه مذاکره با دیگر کشورها، تکمیل شده‌است تا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، در موردش رای‌گیری شود.


ساعاتی پیش از آغاز نشست اضطراری صبح پنجشنبه سوم آذر که با مشارکت «اعضای شورای حقوق بشر و سازمان‌های جامعه مدنی» در ژنو برگزار می‌شود، آمریکا از تلاش برای «پاسخ‌گو کردن ایران در مورد اعمالش» خبر داد.


ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، اظهار کرد که آمریکا به‌شتاب در تلاش است تا حکومت ایران را به‌سبب «اعمال خشونت بی‌رحمانه علیه شهروندانش، به ویژه در مورد زنان و دختران» ناگزیر به پاسخ‌گویی کند.