به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۲۲، ۱۴۰۱

اعتراضات ایران؛ واکنش تهران به اظهارات صدراعظم آلمان

 دیدار ماکرون با فعالان زن در کاخ الیزه

اعتراض‌ها در ایران همزمان با واکنش تهران به اظهارات تند و حمایت صدراعظم آلمان از معترضان و نیز دیدار ماکرون با فعالان زن مخالف با حکومت جمهوری اسلامی وارد پنجاه‌ وهشتمین روز خود شده است.


همزمان، سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید دست‌کم ۳۲۶ نفر در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ‌ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، مازندران، کردستان و گیلان ثبت شده است.


دانشجویان در دانشگاه‌ها شعار «این آخرین پیامه، اعدام کنید قیامه» سر دادند

صدراعظم آلمان می‌گوید اتحادیه اروپا با وضع تحریم‌های جدید بر فشار به رژیم ایران خواهد افزود

حکومت جمهوری اسلامی بازداشت بودن ۱۴ هزار معترض در ایران را رد کرد

تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های اعتراض‌های ایران در روز یکشنبه (۱۳ نوامبر/۲۲ آبان) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.


ادامه اعتراض‌های دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور

دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف همچنان به اعتراض خود ادامه می‌دهند. آنها خواستار پایان دادن به «سرکوب» در جامعه و دانشگاه هستند. 


با آغاز شکل‌گیری اعتراض‌های دانشجویان به دنبال جان باختن مهسا امینی در گشت ارشاد تهران، شماری از آنها بازداشت و شماری نیز از ورود به دانشگاه منع شده‌‌اند. 


از جمله شعارهایی که امروز و دیروز ۲۲ و ۲۱ آبان در دانشگاه‌های ایران سر داده شد، شعار های «این آخرین پیامه، اعدام کنید قیامه»،«فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم»، « به دست چند تا مزدور  کشته شده فراوون» و «تا حرف حق رو گفتیم،  صدای تیر شنفتیم» بود.  


دیدار ماکرون با فعالان زن مخالف جمهوری اسلامی در الیزه؛ تهران محکوم کرد

وزارت امور خارجه ایران دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با تعدادی از فعالان زن ایرانی در کاخ الیزه را محکوم کرد. 


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حمایت ماکرون از «انقلاب» مردم ایران را «مایه تأسف و شرم آور» خواند و گفت: «جای شگفتی است که رئیس جمهور یک کشور مدعی آزادی با تنزل دادن سطح خود، با فرد منفور و بازیچه‌ای دیدار می‌کند که طی ماه‌های اخیر تلاش کرده به وضوح به نفرت پراکنی و اقدامات خشونت بار و تروریستی در جمهوری اسلامی ایران و نیز علیه اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دامن بزند.


امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تعدادی از فعالان ایرانی حقوق زنان از جمله، شیما بابایی، مسیح علی‌نژاد، رویا پیرایی و لادن برومند  را در کاخ الیزه به حضور پذیرفته بود. 

 


تهران به اظهارات تند صدراعظم آلمان واکنش نشان داد

وزارت امور خارجه ایران اظهارات و موضع اخیر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در واکنش به اعتراضات در شهرهای ایران را  «تحریک آمیز و غیردیپلماتیک» و مداخله در امور حکومت جمهوری اسلامی دانست.


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «اراده جمهوری اسلامی ایران در مبانی بنیادین حقوق بشر از جمله کرامت انسانی، مقابله با زور و دفاع از مظلوم همواره مبتنی بر اصل مسئولیت پذیری بوده» است.


وی افزود برعکس، این آلمان است که از مسئولیت بین‌المللی خود در احترام به حق حاکمیت کشورها فرار می‌کند و به« گروه های تروریستی و تجزیه طلب معاند جمهوری اسلامی ایران» پناه می‌دهد.


آقای کنعانی همچنین گفت که «مطالبات حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران از مقامات آلمان فهرست بلندی است. لذا این آلمان است که باید مسئولانه نسبت به گذشته شفاف سازی کند. »

آقای شولتس در پست ویدئویی خود می‌گوید: «ما می‌خواهیم تا بر فشار به سپاه پاسداران و رهبران سیاسی [ایران] بیافزاییم».


اولاف شولتس در پیامی ویدئوی و در اظهاراتی تندتر از گذشته خطاب به دولت ایران گفت:«چگونه دولتی هستید اگر به شهروندان خود تیراندازی می‌کنید. آنهایی که چنین می‌کنند باید انتظار مقابله ما با آن را داشته باشند.»


وی در این پیام با بیان این که «ما می‌خواهیم تا بر فشار به سپاه پاسداران و رهبران سیاسی [ایران] بیافزاییم» افزود که دولتش از اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت می‌کند.