به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۲۲، ۱۴۰۱

اعتراضات و اعتصابات در ایران علی رغم وجود فشارهای امنیتی ادامه دارد

 
تصویری از تحصن دانشجویان دانشگاه تهران شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ 

تظاهرات و اشکال مختلف اعتراض در شهرهای ایران همچنان ادامه دارد. علی رغم وجود فشارهای امنیتی، دانشجویان در اعتراض به شرایط موجود، بازداشت، ممنوع‌الورودی و تعلیق دانشجو‌یان، دست به تجمع زدند.

بنا بر اطلاعات منتشر شده در کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، امروز یکشنبه ۲۲ آبان اعتراضات دانشجویان و دانشگاهیان در سراسر کشور همچنان ادامه دارد.

شماری از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران، واقع در پردیس مرکزی، برای آزادی بهرام بوشهری‌زاده، دانشجوی مهندسی شیمی ورودی ۹۹ دانشگاه تهران که ۴۳ روز از بازداشت او می‌گذرد تحصن کرده اند. دانشجویان دانشگاه تهران نیز، امروز دست به تحصن زده اند.

جمعی از اساتید دانشگاه نوشیروانی بابل، در نامه ای به ریاست این دانشگاه، خواستار رفع تعلیق و عدم ضبط کارت دانشجویان شده اند. دانشجویان دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه تهران هم امروز با همخوانی "سرود زن" دست به تحصن زدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، وابسته به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آخرین آمار از اعتراضات اخیر، از ۲۶ شهریور تا ۲۱ آبان ماه، نشان می دهد که تا کنون ۳۳۹ تن در اعتراضات سراسری ایران توسط نیروهای امنیتی کشته شده اند. 

د

بنا بر اطلاعات منتشر شده در کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور، بعد از تعلیق و ممنوع‌الورودی، اکنون دانشگاه خوارزمی، در حرکتی جدید امکان استفاده از سلف دانشگاه را برای جمع کثیری از دانشجویانی که در تجمعات دانشجویی شرکت داشتند لغو کرده است.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، از ادامه اعتراضات شبانه در شهرهای ایران در شامگاه شنبه ۲۱ آبان خبر می‌دهند. در دزفول مردم با ایجاد راهبندان و بوق‌زدن‌ به اعتراض پرداخته و در اراک و شیراز هم تظاهرکنندگان شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند.

ویدیوهایی نیز از مغازه های بسته و اعتصاب جمعی از کسبه و بازاریان در سردشت و سقز منتشر شده است.

شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱، شماری از دانشجویان دانشگاه تهران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی، صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه خوارزمی واحد کرج، علم و فرهنگ و... با همخوانی سرودها و سر دادن شعار، دست به تحصن و تجمع اعتراضی زدند.

موج اعتراض‌ها در ایران در حالی وارد نهمین هفته شده شمار زیادی از سیاستمداران، ورزشگران، هنرمندان و سینماگران در جهان از این اعتراضات حمایت کرده‌اند.

رادیو بین المللی فرانسه