به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، آذر ۰۳، ۱۴۰۱

فراخوان‌های اعتصاب سراسری و اعتراض خیابانی در حمایت از مردم کردستان در روز پنج‌شنبه

 

جوانان محلات تهران و مرکز همکاری احزاب کردستان، در کنار دیگر گروه‌ها از مردم ایران خواستند تا کسب و کار خود را تعطیل کنند و برای حمایت از مردم شهرهای کردنشین، روز پنج‌شنبه سوم آذر به خیابان‌ها بیایند.

فراخوان‌های اعتصاب و اعتراض در راستای کشتار معترضان ایرانی در شهرهای کردنشین به‌دست نیروهای سرکوب‌گر منتشر شده است؛ سرکوبی که در هفته جاری شدت گرفت و شهرهای بوکان، جوانرود، مریوان، مهاباد، پیرانشهر و ... را به کانون اصلی درگیری‌ها تبدیل کرد.


در حمایت از خیزش انقلابی مردم در شهرهای کردنشین، جوانان محلات تهران در فراخوانی مشترک با جوانان سراسر ایران، خواستار برگزاری اعتراضات در خیابان‌های سراسر کشور در روز پنج‌شنبه شد.



این فراخوان ملی با عنوان «حفظ و فتح خیابان‌های ایران» منتشر شده و تاکید کرده است: «تنها رمز پیروزی، استمرار [ماندن] در خیابان است.»


از سوی دیگر، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در فراخوانی از سازمان‌های سیاسی، فعالان مدنی و همه اقشار مردم در سراسر ایران خواست «در راستای تقویت اتحاد و همدلی و پشتیبانی از مردم مبارز کردستان» روز سوم آذر ماه اعتصاب عمومی برگزار کنند.



این فراخوان در حالی منتشر شد که روز چهارشنبه دوم آذر، کسبه و بازاریان شماری از شهرهای کردنشین مانند مریوان، جوانرود، کامیاران، پیرانشهر و سقز، اشنویه، کامیاران و ... برای چندمین روز پیاپی اعتصاب کرده و مغازه‌های خود را بسته نگه داشتند.


مرکز همکاری احزاب کردستان ایران در بیانیه خود با تاکید بر این که این خیزش سراسری در ایران جز با همدلی و اتحاد بیشتر همه اقشار مردم به پیروزی نخواهد رسید، نوشت: «روزانه شاهد یورش بی‌رحمانه نیروهای انتظامی و پاسداران تروریست با سلاح‌های جنگی به مردم معترض کوچه و خیابان‌های شهرهای کردستان هستیم. چند روزی است رژیم با تمام قوا در کردستان حمام خون راه انداخته و قتل عام عمومی را پیشه کرده است.»


جمعی از اهالی قلم کردستان نیز در بیانیه‌ای، ضمن اعلام همراهی با خیزش انقلابی هم‌میهنان، کشتار معترضان در «جای-جای ایران و به‌ویژه در این چند روز گذشته در کردستان» را محکوم کردند و خواستار استعفای دسته‌جمعی نمایندگان این منطقه در مجلس شدند.


در یک هفته اخیر و با استقرار هزاران نیروی سپاه پاسداران در شهرهای کردنشین، سرکوب خونینی در شهرهای مهاباد، پیرانشهر، بوکان، کامیاران، جوانرود و ... در جریان است.


بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از روز ۲۴ آبان تا دوشنبه ۳۰ آبان و تنها در یک هفته، دست‌کم ۴۲ نفر از مردم معترض مناطق کردنشین ایران به دست نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی کشته شدند.