به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۰۷، ۱۴۰۱

اعتراضات شبانه در تهران؛ آتش‌زدن دفتر نمایندگی خامنه‌ای در رودسر

 

در ادامه خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، شب گذشته شهرهای رودسر، آبدانان، بندرعباس، رشت و نقاطی از پایتخت مانند ستارخان و شهرآرا در تهران شاهد برپایی اعتراضات خیابانی بود. شماری از شهروندان معترض، شامگاه یک‌شنبه ششم آذر، در ستارخان تهران با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» تجمع کردند.

معترضان در ستارخان، همچنین شعار «تهران بشه کردستان، ایران میشه گلستان» سر دادند.

جمعی از معترضان نیز با شعار «مهاباد، کردستان، الگوی کل ایران» و «مرگ بر خامنه‌ای» در شهرآرای تهران به خیابان آمدند.

بر اساس ویدئوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی، شهروندان معترض، شب گذشته دفتر نمایندگی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در شهرستان «رحیم‌آباد» رودسر از توابع استان گیلان را به آتش کشیدند.

شماری از معترضان در تهران پایگاه بسیج شهر قدس (قلعه حسن‌خان) را به آتش کشیدند.

در ادامه اعتراضات مردمی در ایران، شماری از فرهنگیان و معلمان در بانه، یکشنبه ششم آذر در بیانیه‌ای درباره حوادث اخیر، خواستار توقف سرکوب و خشونت و حفظ حرمت اماکن آموزشی و تربیتی شده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است که مردم خیابان را برای بیان مطالباتشان برگزیده‌اند اما حاکمیت هنوز صدای آنها را نشنیده است.

«105 کشته» در مناطق کردنشین

جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس یازدهم ضمن انتقاد از حوادث پیش آمده و فشار‌ها و امنیتی نمودن فضای شهر‌های کردنشین تصریح کرد که «در اعتراض مردمی یک ماه گذشته متاسفانه تاکنون بر اساس آمار‌های غیررسمی در مناطق کردنشین 105 نفر کشته شده‌اند.»

به گزارش «جماران»، محمودزاده، روز گذشته در نشست علنی مجلس، با انتقاد از حوادث پیش‌آمده خواست کسانی که به مردم تیر جنگی شلیک کرده‌اند، شناسایی و به دادگاه معرفی شوند.

منابع حقوق بشری کرد پیشتر اعلام کردند که تنها طی یک هفته 28 تا 30 آبان، 42 شهروند کرد توسط نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی کشته شده‌ و بیش از 1500 نفر زخمی شده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه یکشنبه ششم آذر، در جریان اعتراضات ایران 451 نفر کشته شدند که 63 تن از آنها کودک بودند.

در این مدت 18173 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 3346 نفر از آنها مشخص شده ‌است.

بنا به گزارش هرانا، 569 دانشجو در جریان اعتراضات ایران بازداشت و 1104 تجمع شهری و دانشگاهی در کشور انجام شده است.