به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۰۶، ۱۴۰۱

تداوم اعتراضات شبانه در چند شهر ایران؛ افزایش شمار کشته‌شدگان به 450 تن

 

بنا به گزارش هرانا، 566 دانشجو در جریان اعتراضات ایران بازداشت و 1102 تجمع شهری و دانشگاهی در کشور انجام شده است 

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شب گذشته با اعتراضات در تهران، کرج، رشت، اصفهان و شمار دیگری از شهرها ادامه یافت.

معترضان در تهران، شامگاه شنبه 5 آذر در «ایران‌مال»، شعارهایی نظیر «مرگ بر خامنه‌ای»، «لعنت بر خمینی» و «توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد» سر دادند.

معترضان تهرانی شب گذشته همچنین در آرا شهر با شعار «تهران بشه کُردستان ایران میشه گُلستان» و فریاد «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمده و برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی تظاهرات کردند.

شماری از شهروندان هم با تجمع در محله جلفای اصفهان شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که معترضان در شهر رشت با نصب دست‌نوشته‌ای حاوی شعار «زنده‌باد آزدی، زنده‌باد کُردستان» از قیام مردم کُردستان که در مقدمه خیزش انقلابی ایرانیان برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی قرار دارد، حمایت کردند.

ویدیویی هم شنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که مانور و گشت‌زنی نیروهای سپاه پاسداران با سلاح و ادوات سنگین در شهر بوکان را نشان می‌دهد.

صدف فاطمی، همسر مهدی امیرپور، روزنامه‌نگار ورزشی نیز با انتشار توییتی خبر داد که ماموران امنیتی ساعت دو و نیمه شب به خانه آنها حمله کرده و همسر او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. طی هفته‌های گذشته تعدادی از خبرنگاران از جمله نیلوفر حامدی، آریا جعفری، احسان پیربرناش و سعیده فتحی توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند. به گفته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در جریان خیزش سراسری مردم ایران دست‌کم 50 روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، «علی‌رضا رئیسی»، دانشجوی معترض دانشگاه آزاد چابهار در بلوچستان، شنبه توسط ماموران امنیتی و نیروهای لباس‌شخصی رژیم جمهوری اسلامی از مقابل خانه‌اش ربوده شده است.

در همین راستا، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه شنبه پنجم آذر، در جریان اعتراضات ایران 450 نفر کشته شدند که 63 تن از آنها کودک بودند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 18173 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 3332 نفر از آنها مشخص شده ‌است.

بنا به گزارش هرانا، 566 دانشجو در جریان اعتراضات ایران بازداشت و 1102 تجمع شهری و دانشگاهی در کشور انجام شده است.