به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۱، ۱۴۰۱

ادامه تحصن دانشجویان در دانشگاه‌ها؛ اعتراض مادر نوید افکاری به بازداشت دختر خود

 اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در پیامی گفت اتحادیه اروپا هفته آینده تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد و کسانی را که مسئول سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات هستند هدف قرار خواهد داد

کانال‌ تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان ایران» شنبه 21 آبان، با انتشار تصاویری از ادامه تحصن دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان توسط نیروهای امنیتی خبر داد.

پس از گذشت سه روز از بازداشت الهام افکاری توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، بهیه نامجو مادر نوید افکاری هم به نشانه اعتراض به بازداشت دخترش و عدم پاسخگویی مقامات، مقابل درب بازداشتگاه شیراز واقع در خیابان سپاه شمالی این شهر حضور یافت و خواستار آزادی فرزندش شد.

مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ادعا کردند که الهام افکاری با شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی در ارتباط بوده و حین خروج از کشور بازداشت شده است.

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ تهران نیز در واکشن به احتمال اعدام معترضان در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعار «این آخرین پیامه، اعدام کنین قیامه» را فریاد زدند.

ویدیویی هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که یک زن معترض در خیابان ظفر تهران شعار «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه» را بر روی دیوار می‌نویسد.

پیش از این، 227 تن از نمایندگان مجلس ایران طی بیانیه‌ای، ضمن «محارب» خواندن معترضان، از قوه قضائیه خواستند تا حکم اعدام را در مورد آنان اجرا کند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز از قضات خواست تا با سرعت بیشتری احکام معترضان را صادر کنند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران هم شنبه در اعتراض به بازداشت و شکنجه دانشجویان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در صحن این دانشگاه تجمع کرده و خواستار «آزادی» دانشجویان زندانی شدند.

دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج نیز با سر دادن شعار «دانشجوها را کشتن به جاش آخوند گذاشتند» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

دانش‌آموزان مدرسه‌ای دخترانه در سنندج هم شنبه در یکی از خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده و شعار «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» سر دادند.

اصناف و بازاریان شهرستان سقز شنبه در اعتراض به سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعتصاب کرده و محل کسب و کار خود را تعطیل کردند.

با ادامه اعتراضات سراسری در ایران، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در پیامی گفت، اتحادیه اروپا هفته آینده تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد و کسانی را که مسئول سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات هستند، هدف قرار خواهد داد. او افزود: «ما به فشار بر سپاه پاسداران و رهبران سیاسی در تهران ادامه خواهیم داد.»

از سویی، سفیر آلمان و ایسلند در سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به ریاست شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو، خواستار برگزاری جلسه ویژه‌ای «درباره وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در جمهوری اسلامی، به ویژه وضعیت زنان و کودکان شدند.»

در حرکتی نمادین، هاشم شیرعلی، بازیکن تیم فوتسال فولاد زرند ایرانیان بعد از به‌ثمر رساندن گل مقابل تیم قند کارترین به «خدا نور لجعی» از کشته‌شدگان اعتراضات جاری در زاهدان ادای احترام کرد.

خبرگزاری «اس‌بی‌اس» استرالیا هم گزارش داد، وزارت خارجه استرالیا کاردار جمهوری اسلامی در کانبرا را احضار کرد تا از او درباره ادعاهای ارعاب و تهدید ایرانیان که مورد تایید پلیس این کشور نیز قرار گرفته است، بازخواست کند.

جمهوری اسلامی کنشگران ایرانی ساکن استرالیا که در ماه‌های اخیر در همبستگی با اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران تظاهرات کرده‌اند را مورد تهدید قرار داده است، که باعث شده مقامات استرالیایی به این قضیه واکنش جدی نشان دهند.

با گذشت حدود 2 ماه از خیزش سراسری در ایران، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه جمعه 20 آبان دست‌کم 336 نفر کشته شدند که 52 تن از آنها «کودک» بودند.