به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آذر ۰۱، ۱۴۰۱

گشت‌زنی هلی‌کوپترهای نظامی، کمبود دارو در شهرهای کردنشین

 هجوم نیروهای سپاه به خانه‌های بوکان و تنگناهای درمانی و دارویی مردم 

کیهان بازیکنان تیم ملی را "بی‌غیرت" خواند. مجلس در تدارک مجازات دانشجویان معترض است.

منابع کردی از پرواز بالگردهای نظامی بر فراز شهرها، هجوم نیروهای سپاه به خانه‌های بوکان و تنگناهای درمانی و دارویی مردم خبر می‌دهند. کیهان بازیکنان تیم ملی را "بی‌غیرت" خواند. مجلس در تدارک مجازات دانشجویان معترض است.


مردم شهرهای کردنشین در پی سرکوب بی‌سابقه نیروهای حکومتی، با مشکلات جدی در تامین مایحتاج روزانه، آب و برق و خدمات درمانی روبرو شده‌اند. سازمان حقوق بشری "هه‌نگاو" هشدار داده که عدم دسترسی به دارو و رسیدگی به زخمی‌ها، می‌تواند یک بحران انسانی جدی بیافریند.


هم‌زمان، خبرگزاری فارس با اذعان به تیراندازی ماموران با سلاح جنگی به مردم جوانرود، ادعا کرده که دلیل امر مواجهه با "مهاجمان تجزیه‌طلب" بوده است.


فرافکنی فارس در حالی است که منابع کردی از زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن از مردم جوانرود و کمبود خون و دارو در بیمارستان‌های کرمانشاه و مهاباد خبر داده‌اند. تعدادی از  مجروحان تیرخورده از بیم بازداشت  و ربایش به مراکز درمانی رجوع نمی‌کنند. 


ویدئوها و تصاویر منتشره نیز پناه گرفتن مردم در خانه‌ها یا ایجاد سنگر در خیابان‌ها را برای دفاع در برابر سلاح‌های جنگی نیروهای سرکوب نشان می‌دهند.


هه‌نگاو می‌نویسد دوشنبه ۳۰ آبان دستکم پنج شهروند در جوانرود طی شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شدند.


هلی‌کوپترهای نظامی از صبح سه‌شنبه با ارتفاع پایین بر فراز شهرهای کردستان در حال گشت زنی هستند و نیروهای سپاه نیز به مجتمع‌های آپارتمانی مسکن مهر بوکان هجوم برده و خانه‌ها را به رگبار بسته‌اند.

پایگاه خبری "کردپا" می‌نویسد ١٠٢ شهروند کُرد در جریان اعتراضات سراسری جاری کشته شده‌اند. اعتصاب بازاریان و مغازه‌داران در کامیاران، بانه و بوکان در روز سه‌شنبه نیز ادامه دارد.


روزنامه کیهان: آنها که سرود نخواندند بی‌غیرتند


روزنامه کیهان وابسته به خامنه‌ای، علت باخت سنگین تیم ملی فوتبال در دوحه را "جنگ روانی- رسانه‌ای ناجوانمردانه و بی‌سابقه" ‌دانسته و هم‌زمان بازیکنان را به خاطر عدم هم‌خوانی سرود جمهوری اسلامی "بی‌غیرت" نامیده است.


بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، در بازی با انگلیس مچ‌بندهای مشکی بسته بودند و در شروع مسابقه سرود جمهوری اسلامی را هم‌خوانی نکردند. این بازی با شکست سنگین ایران و شعارهای ضد حکومتی تماشاگران همراه بود.


کیهان در گزارشی تند نوشت: «جریان سیاسی - رسانه‌ای عمدتا لندن‌نشین‌ با همراهی و هماهنگی وطن‌فروشان داخلی از سلبریتی‌های سینمایی و ورزشی گرفته تا رسانه‌های زنجیره‌ای و کانال‌های تلگرامی و حتی چهر‌ه‌های سیاسی مدعی اصلاح‌طلبی، دست به دست دادند تا ویرانی روحیه کادر فنی و بازیکنان را برای حریفان و در واقع کارفرمایان خود تضمین کنند.»


تیتر این گزارش صفحه اول این روزنامه چنین است: «ایران ۲، انگلیس، اسرائیل، آل سعود و وطن فروشان داخلی و خارجی ۶»


عضو کمیسیون انرژی: تصمیم پارلمان اروپا از نظر حیثیتی برای ایران بد است


پارلمان اروپا گفت‌‌وگو و تعامل با مقامات جمهوری اسلامی را در واکنش به سرکوب معترضان تعلیق کرده است..هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر در مجلس یازدهم می‌گوید این تصمیم از نظر اقتصادی برای ایران بی‌تاثیر، اما "از حیث آبرویی" بد است.


خبرگزاری ایسنا از قول بیگی‌نژاد نوشت: «از حدود ۲۰ سال پیش تحریم‌های اروپا علیه ایران آغاز شد و اروپایی‌ها همواره علیه ایران بودند اما امروز قصد دارند از بعد حیثیتی فشار بیاورند و اگر مسئولان برای حفظ جایگاه و شخصیت ایران در عرصه بین‌المللی کاری نکنند، برای کشور خطرناک می‌شود.»


او خواهان ورود مقامات جمهوری اسلامی به این موضوع شده است.


وزارت خارجه جمهوری اسلامی هنوز در باره تصمیم پارلمان اروپا واکنشی نشان نداده است.


طرح ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان معترض در مجلس


به نوشته خبرگزاری فارس جمعی از "نمایندگان مجلس و کارشناسان" طرحی برای ممنوع‌خروجی و مجازات دانشجویان معترض تهیه کرده‌ و در حال جمع آوری امضا برای بررسی آن هستند.


طبق این طرح، دانشجویان در صورت "هنجارشکنی"، "ایجاد آشوب"، "تخریب اموال"، "فحاشی و توهین به مقدسات" به مدت ۱۰ سال ممنوع الخروج می‌شوند و ضمن دریافت احکام انضباطی، باید کل هزینه تحصیل در مقطع مربوطه را شخصا پرداخت کنند.


انتخاب از قول یکی از طراحان این متن نوشته که ابراز پشیمانی دانشجویان از اقدامات خود و خدمات رسانی، مشمول تخفیف یا بخشودگی آنها خواهد شد.


د‌انشگاه‌های ایران از بدو  شروع اعتراضات سراسری، کانون تجمع و تحصن و شعارهای ضد حکومتی بوده‌اند.


نماینده تبریز:  کسی توضیح نمی‌دهد چرا مردم را می‌کشند 


علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس یازدهم می‌گوید این روزها کسی نیست توضیح دهد چه کسی به مردم شلیک می‌کند و آنها را می‌کشد.


روزنامه اعتماد از قول بیگی نوشته که بعضی از نمایندگان به لیدری اعضای جبهه پایداری، برای برگزاری نشست بررسی رویدادهای جاری مانع تراشی می‌کنند.


او با اشاره به درک دوگانه از یک حادثه واحد در ایران گفته است: «اگر به مطالبات مردم رسیدگی نکنیم مشکلات حل نمی‌شود گروهی اما مدام اعلام می‌کنند که مردم معترض جوانرود، مهاباد، پاوه یا ایذه، اغتشاشگر هستند، تروریست هستند، با داعش هم‌پیمانند...»


بیگی که عضو کمیسیون امور داخلی مجلس است، ورود لباس شخصی‌ها به دانشگاه‌ها و مواجهه با دانشجویان را غیرقابل پذیرش خوانده و وزارت کشور را در این زمینه مقصر دانسته است.

دویچه وله