به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۵، ۱۴۰۱

ادامه اعتصاب‌ها در ماه سوم اعتراضات

 

اعتصابات در ذوب‌آهن اصفهان  
اعتراضات در ایران در حالی وارد سومین ماه خود شد که تجمع‌ها و اعتصابات در سراسر کشور روز سه‌شنبه تا پاسی از شب ادامه داشت. بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اعتراضات در چندین شهر ایران با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. از جمله نیروهای امنیتی در داخل متروی تهران به تجمع‌کنندگان حمله کردند، ویدئوهای منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که معترضان در داخل واگن‌های مترو نیز هدف ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.


از سوی دیگر وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه سفیر استرالیا را احضار کرد و از این کشور به دلیل «استانداردهای دوگانه حقوق بشری» انتقاد کرد.


این در حالیست که همزمان با سالگرد آبان ۹۸ فراخوانی برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب برای روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان صادر شده است و انتظار می‌رود اعتراض‌ها امروز و فردا هم همانند دیروز ابعاد گسترده‌تری نسبت به روزهای قبل داشته باشد.


آخرین اخبار و گزارش‌ها از اعتراضات ایران در روز چهارشنبه ۲۵ آبان برابر با ۱۶ نوامبر را در این مطلب بخوانید.


دبیر جشنواره موسیقی «نوای خرم» خطاب به دهه هفتاد و هشتادی‌ها: بعد از پیروزی بر «ظالم» باید جشنواره «آزادگی» برگزار کنید

رضا خرم فرزند همایون خرم و دبیر جشنواره موسیقی «نوای خرم» در یک پیام ویدئویی از لغو برگزاری این جشنواره موسیقی تا احقاق حقوق دختران ایران خبر داد. وی برگزاری مجدد این جشنواره را مشروط به این کرد که دختران هم مثل پسران بتوانند در کمال آزادی از جمیع جهات در آن شرکت کنند.


آقای خرم در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با اشاره به خاطره‌ای از یکی از اجراهای کاخ نیاوران تصریح کرده که «جرقه امتناع از برگزاری جشنواره از دوره‌های قبل در ذهنم زده شده بود».  او در توضیح چرایی این تفکر گفت: «در فرهنگسرای نیاوران، دختر ده، یازده ساله‌ای پیش من آمد و با گریه گفت: چطور است که وقتی من می‌خواهم بخوانم همه باید بروند بیرون؟»


او در بخش دوم پیام خود یا یادآوری چهره لبخند به لب پدرش در تصویر پشتش برای متولدین دهه هفتاد و هشتاد و همه ایرانی‌ها «روزهای پرنور و پرنشاطی» آرزو کرد. وی با تمجید از حرکت دهه هفتاد و هشتادی‌ها از آن‌ها خواست بعد از «توفیق در مبارزه ای که علیه ظلم و ظالم شروع کرده اند» بانی برگزاری جشنواره شوند. رضا خرم از این گروه سنی قول گرفت که «جشنواره شجاعت» «شرافت» و «آزادگی» و در یک کلام جشنواره «مفهوم زندگی» برگزار کنند. وی تصریح کرد که آن ها محشر کرده اند.