به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۲۳، ۱۴۰۱

گزارشی تکان‌دهنده از ضرب و شتم و «خودکشی» یلدا، پنج روز پس از آزادی

 واکنش علی کریمی به خودکشی یلدا آقا فضلی؛ با بچه‌های مردم در زندان‌هایتان چه می‌کنید؟

yalda_banner.jpg

علی کریمی، ستاره سابق فوتبال ایران در واکنش به خبر خودکشی یلدا آقافضلی، در استوری اینستاگرامش نوشت: یلدا آقا فصلی ۱۹ ساله بود. دور روز بعد از آزادی از زندان خودش را کشت. با بچه‌های مردم در زنداهایتان چه می‌کنید؟ نفرین بر بودنتان. ننگ بر مسئولین بیشرف

***



یلدا آقا فضلی، چهارم آبان در جریان اعتراض‌ها حوالی خیابان انقلاب بازداشت شده بود، او پنج روز پس از آزادی بنا به روایت‌های رسمی "خودکشی" کرد. یلدا از ضرب و شتم خود در دوره بازداشت خبر داده بود. چه بر سر او آوردند که خودکشی کرد؟ گزارشی از مجتبا پورمحسن:

***

سرپرست دادسرای جنایی تهران: علت مرگ یلدا آقافضلی مصرف شیشه بوده است

سرپرست دادسرای جنایی تهران، اعلام کرد که علت مرگ یلدا آقافضلی دختر جوانی که در جریان اعتراضات جاری در اوایل آبان ماه بازداشت شده و چند روز بعد آزاد شده بود، خودکشی نبوده و او به دلیل مصرف بیش از حد مواد مخدر از نوع شیشه، جان باخته است.  


مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: «طی روزهای گذشته در رسانه‌های معاند و ضد انقلاب خبرهای مبنی بر خودکشی دختری ۱۹ ساله به نام یلدا آقافضلی منتشر شد».


قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران در رابطه با علت مرگ یلدا آقافضلی گفت: «تحقیقات به عمل آمده قضایی و گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در خصوص فوت یلدا آقافضلی فرضیه خودکشی مطرح نیست و این فرد به علت مصرف بیش از حد مواد مخدر از نوع شیشه جان خود را از دست داده است.»


وی افزود: «رسانه‌ها مرگ یلدا آقافضلی را به اغتشاشات اخیر ارتباط داده و عنوان کرده‌اند این دختر در تاریخ ۲۰ آبان ماه به علت فشار روانی ناشی از بازداشت اقدام به خودکشی کرده است.»


مرکز رسانه قوه قضاییه گزارش داد: «بررسی های به عمل آمده نشان می‌دهد که خانواده یلدا آقافضلی در ساعت حدود ۳ بامداد روز ۲۰ آبان ماه متوجه فوت وی می‌شوند و با  کلانتری و اورژانس تماس می‌گیرند و موضوع را اطلاع می‌دهند.»


در ادامۀ گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه آمده است: «با حضور اورژانس جسد متوفی برای بررسی علت فوت به پزشکی قانونی منتقل شد و طبق اعلام پزشکی قانونی در معاینات به عمل آمده از جسد هیچ گونه آثار کبودی و ضرب و شتم و شکستگی روی بدن متوفی مشاهده نشد».


این گزارش در ادامه می افزاید: «پزشکی قانونی برای تعیین علت فوت یلدا آقافضلی، آزمایش‌ سم شناسی اخذ نموده که نتایج آزمایش سم شناسی نشان می‌دهد که او به علت مصرف بیش از اندازه مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه اُوِردوز کرده و از دنیا رفته است».


یلدا آقا فضلی دختر هنرمند جوانی که ١۹ سال داشت، در تاریخ چهارم آبان ماه در جریان اعتراض ها در حوالی خیابان انقلاب تهران بازداشت شده بود.


یلدا آقافضلی روز ۱۵ آبان از زندان قرچک آزاد شد و پنج روز پس از آزادی در روز ۲۰ آبان ماه در خانه درگذشت. بنا به روایت اطرافیانش او خودکشی کرده اما علت خودکشی او هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.


علی کریمی ستاره سابق فوتبال ایران نیز نسبت به خبر خودکشی یلدا آقافضلی واکنش نشان داد و تصویری از او را در حساب کاربری خود در اینستاگرم به اشتراک گذاشت.


مراسم خاکسپاری یلدا آقا فضلی روز شنبه ۲۱ آبان تحت تدابیر شدید امنیتی در بهشت‌زهرا برگزار شد.