به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۰۲، ۱۳۸۹

بازداشت  ۹۸ نفر در شهریورماه ۱۳۸۹

طی شهریور ماه ۱۳۸۹ بر پایه گزارش‌ها و اخبار موجود ۹۸ نفر از فعالان سیاسی، مدنی و شهروندان ایران در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند.
فعالین و شهروندان کرد همچون ماه‌های گذشته بار دیگر بیش‌تر آمار بازداشت و دستگیری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در شهریور ماه گذشه ۱۱ تن از فعالین کرد در نقاط مخالف کردستان بازداشت شده‌اند.
به گزارش رهانا، سامانه خبری «خانه حقوق بشر ایران» اقلیت‌های مذهبی و دینی، همچون بهاییان و دراویش گنابادی نیز ۱۱ مورد بازداشت داشته‌اند. یک تن نیز شهروندی مسیحی بوده که در شهر انزلی بازداشت شده است. دراویش گنابادی در طی دو ماه گذشته با افزایش فشارها بر روی پیروان‌شان مواجه شده و موارد متعددی از بازداشت و احضار و تهدید را داشته‌اند.
هم‌چنین با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان بار دیگر با احضار‌ها و تهدید‌ها گسترده‌ای روبرو شده‌اند. بر طبق اخبار موجود در شهریور ماه دست کم ۹ دانشجو در نقاط مختلف بازداشت شده‌اند. گزارش‌ها اما از تعداد بیش‌تر این آمار خبر می‌دهند، اما اطلاعی دقیقی از این بازداشت‌ها در دست نیست.
درگیری‌های مسجد قبا در شیراز نیز باعث بازداشت‌های گسترده‌ای شده بود، به طوری که ۴۷ نفر از بازداشت شدگان این ماه را پیروان و مقلدان و شاگردان آیت‌الله دستغیب مرجع تقلید منتقد در شیراز به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها هشت تن از اینان در همان روز اول درگیری بازداشت و سپس آزاد شدند. ۳۹ نفر دیگر نیز طی روزهای بعد و در تاریخ ۲۲ شهریور ماه بازداشت شدند.
احسان باکری و نوشین احمدی خراسانی آخرین بازداشت شدگان شهریور ماه هستند که چندین ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته و سپس آزاد شدند.
شهروندی بهایی به نام حسین شایگان نیز همراه وکیل خود در شهریور ماه بازداشت شده که نام وکیل در گزارش‌ها نیامده است.
همچنین در میان اسامی بازداشت شدگان در شهریور ماه ۱۳۸۹ نام هفت زن به چشم می‌خورد.
از بین بازداشت شدگان ماه گذشته آزادی ۱۳ تن به طور مشخص اعلام شده است، ضمن این‌که گزارش‌ها از آزادی اکثر قریب به اتفاق شاگردان آیت‌الله دستغیب در شیراز خبر می‌دهند.
نسرین ستوده وکیل دادگستری از سرشناس‌ترین چهره‌های بازداشت شده در ماه گذشته است که هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.