به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۸۹

 محمود لیایی دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران:

"جنگ الکترونیکی علیه ایران"


کرم رایانه ای «استاکس‌نت» حدود۳۰ هزار آی‌پی صنعتی را آلوده کرده است 
به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران گفته است، حدود ۳۰ هزار آی‌پی در کشور به کرم رایانه‌ای استاکس‌نت آلوده‌ شده‌اند.
محمود لیایی با اعلام این خبر گفته است: «هدف‌گیری این ویروس در راستای جنگ الکترونیکی علیه ایران است و این ویروس، اطلاعات مربوط به خطوط تولید را به خارج از کشور منتقل می‌کند».
در اوایل مرداد ماه سال جاری خورشیدی شرکت «سیمنتک»، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی رایانه‌های شخصی اعلام کرده بود، یک کرم رایانه‌ای خطرناک به نام استاکس‌نت، رایانه‌ها را در ایران مورد حمله قرار داده است.
بر اساس اعلام این شرکت هر چند این کرم رایانه‌ای در کشورهای اندونزی و هند و نیز مناطق دیگر نیز مشاهده شده است، اما ۶۰ درصد رایانه‌هایی که به این کرم آلوده شده‌اند، در ایران قرار دارند.
همچنین گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که این کرم رایانه‌ای تاسیسات نیروگاهی و به ویژه نیروگاه هسته‌ای بوشهر را هدف قرار داده است.
محمود لیایی، دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران هم در این باره گفته است:«سیستم‌های اتوماسیون صنعتی در ایران و بسیاری از کشورها تحت برند اسکادا زیمنس تولید شده‌اند که این سیستم‌ها هدف اصلی این ویروس قرار دارند و حتی اگرآی‌پی‌‌های آلوده از ویروس پاک‌سازی شوند تا زمانی که این ویروس در کل کشور نابود نشود، خطر آن همچنان وجود خواهد داشت».
به گفته وی با فعال شدن کرم‌رایانه‌ای استاکس نت، سیستم‌های اتوماسیون صنعتی در ایران، اطلاعات خط تولید خود را به مرکز اصلی تعیین شده توسط سازندگان این کرم‌رایانه‌ای منتقل می‌کنند و از این اطلاعات برای «ضربه ‌زدن به کشور» استفاده می‌شود.
لیایی بدون نام بردن از کشوری خاص طراحی و انتشار کرم‌رایانه‌ای استاکس‌نت را ناشی از یک «عزم دولتی و سیاسی» دانسته و از تشکیل ستادی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط خبر داده و گفته است:‌«تخصص و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای مقابله با ویروس جاسوس در کشور وجود دارد و هم اکنون نیز آنتی ویروس مخصوص برای مقابله با ویروس جاسوس توسط برخی شرکت‌های تولیدی تهیه شده است».
در حالی که شماری از کارشناسان رایانه‌ای هدف از طراحی کرم رایانه‌ای استاکس‌نت را ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند، سعید مهدیون، مدیرعامل شرکت فن‌آوری اطلاعات ایران نیز از تشکیل تیمی برای مقابله با این کرم و پاکسازی مراکز آلوده خبر داده است.
روز پنج‌شنبه کوین هوگن، یکی از مدیران ارشد شرکت سیمنتک، در باره منشا این کرم رایانه‌ای گفته بود:‌«این واقعیت که ۶۰ درصد رایانه‌های مورد هدف استاکس‌نت در ایران قرار دارند، نشان می‌دهد هدف از طراحی این کرم رایانه‌ای ضربه زدن به تاسیسات صنعتی ایرانی هستند».
در این میان رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات جمهوری اسلامی نیز با اعلام این که تاکنون خسارت جدی از ناشی از انتشار کرم رایانه‌ای استاکس‌نت گزارش نشده است، از آمادگی تیم‌های عملیاتی این وزارتخانه برای پاکسازی سیستم‌های صنعتی آلوده خبر داده است.
پیشتر نیز معاون ایمنی و حفاظت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران کشورهای دیگر به ویژه آمریکا و اسرائیل را به «تهدید سایبری» جمهوری اسلامی متهم کرده و گفته بود:«مقابله با جاسوسی حرفه‌ای و خرابکاری صنعتی موسوم به انفجار خاموش که توسط ایادی و بیگانگان برنامه‌ریزی می‌شود، در عرصه‌های مختلف صنعت هسته‌ای مورد توجه قرار گرفته ‌است».
از سوی دیگر ایالات متحده آمریکا هم اعلام کرده است که سرگرم بررسی کرم رایانه‌ای استاکس‌نت و منشا آن است.
کرم رایانه ای «استاکس نت» کامپیوترهای شخصی کارکنان نیروگاه بوشهر را آلوده کرده است. مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر با اعلام این خبر تاکید کرد «استاکس نت» که از آن با نام « کرم جاسوس» یاد شده، نتوانسته به سیستم های اصلی نیروگاه اتمی بوشهر آسیبی وارد سازد. به گفته محمود جعفری در حال حاضر یک گروه کاری با عنوان « امنیت فناوری اطلاعات» در نیروگاه اتمی بوشهر تشکیل شده تا مشکلات موجود را برطرف کند.