به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۰۸، ۱۳۸۹

نامه همسر ستوده به دادستان

مجازات كودكان بخاطر عملكرد بزرگترها شیوه‌ای غیرانسانیست
رضا خندان همسر نسرین ستوده طی نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی، عدم دسترسی این وکیل زندانی به فرزندانش را "مجازات كودكان به خاطر عملكرد بزرگترها" و "شیوه‌ای كاملا غیر انسانی" دانسته و خاطرنشان کرده است "قطع ارتباط با خانواده و محبوس كردن در سلول انفرادی، توهین (توسط بازپرس اولیه و بازجو) به فرض محال اگر هم نتیجه دهد بی‌پایه و بی‌اعتبار است."
جـــرس: همسر نسرین ستوده، وکیل بازداشتی در زندان اوین، با گذشت نزدیک به چهار هفته از بازداشت همسرش و نگهداری وی در شرایط سخت و انفرادی و همچنین عدم دسترسی و ملاقات وی با فرزندانش، نامه ای به دادستان تهران نوشته و نسبت به ادامه روند فعلی هشدار داده است.
بنا به گزارش منابع خبری جرس، رضا خندان طی نامه ای به عباس جعفری دولت آبادی، عدم دسترسی این وکیل زندانی به فرزندانش را "مجازات كودكان به خاطر عملكرد بزرگترها" و "شیوه‌ای كاملا غیر انسانی" دانسته و خاطرنشان کرده است "قطع ارتباط با خانواده و محبوس كردن در سلول انفرادی، توهین (توسط بازپرس اولیه و بازجو) به فرض محال اگر هم نتیجه دهد بی‌پایه و بی‌اعتبار است."
متن نامه همسر نسرین ستوده به دادستان تهران به شرح زیر است:
دادستان محترم تهران
جناب آقای جعفری دولت آبادی
با احترام، به استحضار می‌رساند خانم نسرین ستوده لنگرودی وكیل پایه یك دادگستری و همسر اینجانب رضا خندان به دنبال تهدید تلفنی از طرف یك نهاد امنیتی مبنی بر كناره‌گیری از وكالت یكی از همكارانشان كه اتفاقا ایشان نیز وكیل دادگستری می‌باشند در تاریخ 13/06/1389 توسط دادسرای اوین احضار و سپس بازداشت شده و در این مدت از هرگونه ملاقات كه حق طبیعی هركس می‌باشد، محروم بوده‌است.
در این مدت علاوه بر فشار‌های روحی سنگین به دلیل قرار گرفتن در سلول انفرادی، از ملاقات با دو فرزند خردسالش نیز محروم بوده‌است. از تاریخ ٢۴ شهریور تاكنون هیچگونه تماسی با خانواده نداشته است. از زمان بازداشت با فرزند سه ساله‌اش حتی لحظه‌ای تلفنی صحبت نكرده است.
در تاریخ یک مهرماه پدر ایشان در بیمارستان فوت كردند و با اینكه جانیان خطرناك نیز می‌توانند از مرخصی جهت شركت در مراسم تدفین و ختم شركت كنند ایشان از این حق بدیهی نیز محروم شدند، علی رغم موافقت بازپرس محترم و نامه دادستانی و تامین وثیقه ١۵۰ میلیون تومانی اعلام شده و نیز ارائه اسناد مربوط به فوت پدرشان.
با توجه به اظهارات بازپرس پرونده كه به نظر می‌آید تحقیقات از ایشان به پایان رسیده‌است؛ باید بتوانند با تبدیل قرار در كنار فرزندانشان قرار گیرند.
مجازات كودكان به خاطر عملكرد بزرگترها شیوه‌ای كاملا غیر انسانی است. قطع ارتباط با خانواده و محبوس كردن در سلول انفرادی، توهین (توسط بازپرس اولیه و بازجو) به فرض محال اگر هم نتیجه دهد بی‌پایه و بی‌اعتبار است.
اكنون ١۴ روز است كه هیچگونه اطلاعی از ایشان نداریم كوچكترین امكانی برای برقراری ارتباط و گرفتن خبر وجود ندارد.
آیا مادر دو فرزند خردسال همانگونه كه گفته بود در اعتصاب است؟
آیا مادر دو فرزند خردسال بیمار است؟
اصلا آیا مادر دو فرزند خردسال زنده است؟
هیچكس مطمئن نیست حتی دادستان شهر
آقای دادستان آیا تجربه این را دارید كه كودك شما در نبود طولانی مادرش با حسرت از اطرافیان بخواهد تا مادرش شوند؟
با احترام و آرزوی اجرای عدالت
رضا خندان

گفتنی است نسرین ستوده که حدود یک ماه است در بازداشت به سر می‌برد، موفق به شرکت در مراسم تدفین پدرش، که پنجشنبه‌ پیش درگذشت، نیز نشده بود و اینک، با وجود تامین وثیقه‌ اعلام شده و پیگیری‌های حقوقی و گفت‌وگوهای فراوان خانواده‌ ستوده با مسئولان قضایی و امنیتی مرتبط با پرونده‌اش، در نهایت با اعطای مرخصی به وی موافقت نشده است.
ستوده، وکیل مدافع بسیاری از متهمان و بازداشت شدگان سیاسی و مطبوعاتی بود. او در روز ۱۳ شهریور ماه گذشته پس از مراجعه به دادسرای مستقر در اوین، بازداشت و روانه‌ سلول انفرادی شد. دفتر و منزل او نیز، یک هفته پیش از احضار، هدف تفتیش و بازرسی ماموران امنیتی و قضایی قرار گرفت و بسیاری از اسناد و مدارک شخصی وی، همسر و دو فرزند خردسالش (پسر ۳ ساله و دختر ۱۰ ساله) ضبط شد.
نسرین ستوده از وکلایی است که سابقه‌ دفاع از بسیاری متهمان کودک و نوجوان را در کارنامه‌ خود دارد و از حقوقدانان مدافع حقوق بشر در ایران است. وی همچنین وکیل بسیاری از فعالان سیاسی و مطبوعاتی و مدنی ایران، از جمله شیرین عبادی، عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و حشمت‌الله طبرزدی است. وی همچنین برنده جایزه‌ حقوقدان مدافع حقوق بشر در سال ۲۰۰۸ از سازمان بین‌المللی وکلای مدافع حقوق بشر ایتالیاست.