به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۲۲، ۱۳۹۰

با فرزندان نسرین ستوده چون اسرای جنگی رفتار می‌شود

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، می‌گوید، نحوه برخورد ماموران زندان اوین با فرزندانش مانند برخورد با اسیران جنگی است. وی با اشاره به آخرین ملاقات فرزندان نسرین ستوده با وی اضافه می‌کند: «در آخرین ملاقاتی که بچه‌ها توسط ماموران پیش مادرشان می‌رفتند، جیب‌های نیما را گشته بودند و یک شکلات از جیب‌اش درآورده بودند تا مبادا به مادرش بدهد.»
خندان در گفت‌و‌گو با «کلمه»، با اشاره به این مساله که با گذشت بیش از هشت ماه از بازداشت نسرین ستوده وی هم چنان در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می‌شود، اضافه کرد:

«در حال حاضر با یک زندانی دیگر نگه داری می شود ولی در روزهای پایانی سال بعد از اینکه هم سلولی اش آزاد شد، در انفرادی بود. در سال جدید هم با رفتن هم سلولی جدیدش دوباره تنها ماند که در اعتراض به این مساله مجبور به اعتصاب غدا شد و اکنون با زندانی دیگری هم سلول شده است.»
 وی همی چنین اضافه کرده است که ستوده، از نظر بینایی دچار مشکلاتی شده است اما به درخواستش برای مراجعه به چشم پزشک هم اعتنایی نمی کنند.

رضا خندان در بخش دیگری از این مصاحبه، گفته است که آخرین ملاقات فرزندان خانم ستوده با وی به ۲۰ روز پیش و یک ملاقات شش یا هفت دقیقه‌ای بازمی‌گردد. در این ملاقات فرزندان خانم ستوده با ماموران زندان به نزد مادرشان رفته‌اند: «این مساله سخت و آزار دهنده است این رفتار و این لحظه بدترین قسمت کل جریان بازداشت همسرم هست و بچه‌ها مثل اسرای جنگی تلقی می‌شوند. با این کار فقط در دل آنها فقط بذر نفرت کاشته می‌شود.»

وی اضافه کرده است که فرزندانش در ایام تعطیلات نوروز «حتی برای یک ثانیه هم مادرشان را ندیدند، چه به صورت حضوری و چه کابینی. من به عنوان همسر ایشان در نزدیک به ۸ ماه بازداشت همسرم، یک ثانیه ملاقات حضوری نداشته ام شاید این طور بگویم بهتر باشد، من اصلا نمی‌دانم سالن ملاقات حضوری چه شکلی است.»

خندان هم‌چنین درباره اقدامات صورت گرفته برای گرفتن مرخصی برای همسرش گفت: «من به مدت ۳ روز کامل در دادستانی حاضر شدم و یک نامه‌ی کلی در مورد شرایط بازداشت و ملاقاتها و دو فرم تقاضای ملاقات حضوری دادم، با وجود اینکه دادستان در مقابل ۳۰ نفر از خانواده‌ها گفت که تقاضا بدهید ملاقات حضوری می‌دهیم، ولی عملا نه تنها مرخصی و ملاقات حضوری ندادند بلکه ملاقات کابینی هم در ۱۵ روز فروردین به ما داده نشد.»

وی شرایط روحی فرزندانش را نامناسب توصیف کرده است: «مهراوه دختر بزرگم که یازده ساله است آن قدر بزرگ منش و مغرور است که به هیچ عنوان دلتنگی‌هایش را بروز نمی‌دهد و این خطرناک‌ترین حالت برای یک کودک است. نیما پسر سه ساله‌ام اما این روزها در یک نوع اوج بحران روحی است که در این مدت ندیده بودیم یا بروز نمی‌داد .دلتنگی، وحشت از تنهایی، کابوس‌های وحشتناک، پرخاشگری و خشم در حال تخریب روح حساس و لطیف‌اش است.او به خودش قبولانده که مامان نسرین دیگه نمی‌آید و بابت این با همه دعوا دارد و تلاش ما برای متقاعد کردنش بی‌نتیجه مانده است.»

گفتنی است، نسرین ستوده، حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کانون مدافعان حقوق بشر، کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی ِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌است. وی در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ به اتهام اقدام بر علیه امنیت ملی و تبلیغ بر علیه نظام بازداشت شده و به زندان اوین منتقل شد.