به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۹۰

با كشف اسناد جديد در ليبي مشخص شد

تجارت امنيتي قذافی و امريكا

سيامك كريمي
دستگاه‌هاي امنيتي رژيم‌هاي ديكتاتوري، مخوف‌ترين و در عين حال مهيج‌ترين بخش اين رژيم‌ها از منظر مخالفان به شمار مي‌آيند. از آنجا كه چنين حكومت‌هايي بشدت به دستگاه امنيتي خود وابسته‌اند، مي‌توان با تدقيق بر دستگاه امنيتي‌‌شان پي به هويت و عملكرد آنها برد. رژيم ديكتاتور سرهنگ معمر قذافي نيز يكي از همين حكومت‌ها بود كه حالا با فروپاشي دم و دستگاه آن، مخالفان تلاش مي‌كنند با دستيابي به مكاتبات سرويس امنيتي آن، از آنچه طي چندين سال دور از چشم مردم بوده است پرده بردارند.


سازمان ديده‌بان حقوق بشر به تازگي موفق شده است به بخشي از اسناد سرويس امنيتي قذافي دست پيدا كند كه براساس آن مشخص شده است ارتباطات نزديكي ميان اين سرويس و سازمان سيا در امريكا و سرويس MI6 در انگليس وجود داشته است. اين اسناد كه در دفتر «موسي كوسا» وزير امورخارجه ليبي پيدا شده نشان مي‌دهد كه در اثر اين ارتباط، سازمان سيا، برخي از زندانيان متهم به حملات تروريستي را به سرويس امنيتي ليبي تحويل داده است تا آنها مورد تحقيق و بازپرسي قرار گيرند. يكي از اين افراد «عبدالحكيم بالحاج»، فرمانده نظامي انقلابيون ليبي است. وي در سال 2004 و در فرودگاه مالزي به اتهام دست داشتن در حملات تروريستي توسط ماموران امريكايي بازداشت و به سرويس امنيتي ليبي تحويل شد. در نمابري كه سال 2004 بر بالاي آن ثبت شده و در ميان آثار كشف شده در دفتر موسي كوسا به دست آمده است، سازمان سيا به ماموران امنيتي ليبي اطلاع داده است كه بالحاج دستگير شده و آن را به ماموران ليبي مسترد خواهند كرد. بالحاج از آن زمان تا فروپاشي رژيم قذافي در زندان ابوسليم به سر مي‌برد. در ميان اسناد كشف شده، نامه‌هايي وجود دارد كه با «موساي عزيز» آغاز شده و در پاي آن اسم كوچك يكي از ماموران سازمان سيا وجود دارد.

به گزارش يورونيوز، براساس اين نامه‌ها، در ميان افراد تحويل شده گروه ديگري از زندانيان كه اتهامي درباره حملات تروريستي نداشته‌اند نيز به چشم مي‌خورد. اين زندانيان طي دوره‌يي كه در اختيار سرويس امنيتي ليبي بوده‌اند مورد شكنجه قرار گرفته‌اند و همچنين در برخي بازجويي‌ها، ماموران سيا نيز حضور داشته‌اند. اين ارتباطات به دوره رياست‌جمهوري جورج بوش در امريكا بازمي‌گرد. «موسي كوسا» از سال 1994 تا سال 2009 وزير اطلاعات قذافي بود و دقيقا با روي كار آمدن باراك اوباما در واشنگتن از وزارت اطلاعات به وزارت امورخارجه نقل مكان كرد. كوسا با جدي‌تر شدن خيزش مردمي ليبي در 30 مارس به انگليس رفت و از سمت خود استعفا داد. الجزيره گزارش داده است كه او هم‌اكنون در قطر به سر مي‌برد.

اسناد كشف شده در دفتر كوسا مقامات غربي را به ناچار به پاسخگويي واداشته است. «ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس هرگونه ارتباط بين رژيم قذافي و سازمان‌هاي اطلاعاتي انگليس و‌ امريكا را رد كرد و در حاشيه نشست غير رسمي وزيران خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در شهر «سوپوت» در لهستان گفت: «درباره موارد فاش شده اخير بايد بگويم كه تمام اين مسائل به دوره حكومت پيشين ليبي باز مي‌گردد و من هيچ‌گونه اطلاعي درباره آنچه پيش‌تر و در گذر زمان رخ داده ندارم و در اين باره هيچ اظهارنظري نمي‌كنم.»

وي ادامه داد: «نمي‌توانم هيچ اظهارنظري درباره مسائل اطلاعاتي داشته باشم زيرا هر وقت اظهارنظري درباره اين مسائل مي‌شود پاياني براي آن نمي‌توان تصور كرد و در حال حاضر تمامي تمركز خود را روي مسائلي گذاشته‌ايم كه به ليبي كمك كند، از جمله آنها افزايش اعتبار و مشروعيت شوراي انتقالي و به رسميت شناخته شدن بيشتر آن و كمك به آزادسازي دارايي‌هاي توقيف شده ليبي و حل مسائل انساني در اين كشور است.» هيگ درباره اوضاع امنيتي در ليبي گفت: «هدف آنها (انقلابيون) در ليبي جلوگيري از هرگونه درگيري غيرضروري است و در اين راستا آنها با قبيله‌هاي اطراف شهر سرت وارد مذاكره شده‌اند و ما ترجيح مي‌دهيم كه باقي‌مانده نيروهاي وفادار به قذافي سلاح خود را بر زمين بگذارند، زيرا زمان تعيين شده براي آنها به پايان رسيده و شانسي براي مبارزه ندارند و به نظر مي‌رسد زمان براي پايان درگيري‌ها فرارسيده باشد و ما بايد بيش از پيش به طرف افزايش ميزان اعتبار و مشروعيت شوراي انتقالي حركت كنيم.»

پيام صوتي ديگر در ليبي
«موسي ابراهيم»، سخنگوي دولت قذافي در پيام صوتي جديدي، به مانند سرهنگ قذافي مدعي شد كه آن طرفي كه در نهايت در جنگ ليبي شكست خواهد خورد نيروهاي ناتو و عده‌يي هستند كه وي آنها را «شورشي» خوانده است. موسي ابراهيم همچنين در اين پيام و در واكنش به ضرب‌الاجل تعيين شده براي تسليم آخرين وفاداران به سرهنگ قذافي در شهرهاي سرت و بني وليد گفت: «قبيله‌يي كه در بني وليد حضور دارد از هواداران سرسخت سرهنگ است و جنگ را تا پايان ادامه خواهد داد.» شوراي انتقالي ليبي در اوايل هفته، مهلت يك هفته‌يي به نظاميان حاضر در بندر سرت و بني وليد داده است كه خود را تسليم كنند. بنا به اعلام شوراي ملي انتقالي، در غير اين صورت انقلابيون براي بيرون كشيدن اين دو شهر به ناچار به زور متوسل خواهند شد. با اين وجود شبكه يورونيوز گزارش داده است كه برخي درگيري‌ها در اطراف بني وليد ادامه دارد و انقلابيون موفق شده‌اند حومه اين شهر را از دستان نظاميان قذافي بيرون آورند.