به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۵، ۱۳۹۰

ساخت جزيره مصنوعي اين بار در خزر

تركمنستان، لاس وگاس كاسپين را مي‌سازد

كشور تركمنستان قصد دارد يك جزيره مصنوعي بسيار بزرگ در نزديكي مرزهاي آبي ايران در درياي خزر تحت عنوان طرح لاس‌و‌گاس تركمنستان احداث كند اين طرح شامل حدود 10 تا 15 منطقه تفريحي و هتل، فرودگاه، بزرگراه، نيروگاه برق، توربين گازي، امكانات شيرين‌سازي آب، تصفيه خانه و نيز سيستم آبرساني همچنين احداث پارك‌هاي آبي، باشگاه‌هاي ورزشي و قايق سواري، رستوران‌ها، مكان‌هايي براي چادر زدن، پارك‌هاي تفريحي و مراكز خريد خواهد بود.

به گزارش روزنامه هاي ترکمنستان در پي تصميم مقامات کشور ترکمنستان براي احداث مجموعه توريستي موسوم به لاس وگاس درياي کاسپين، يک شرکت هلندي وان اورد ضمن ارائه طرح احداث يک جزيره مصنوعي درسواحل درياي مازندران به مقامات ترکمنستان اعلام آمادگي کرده است.

 «يوهانس هفكنشيد»، يكي از مديران شركت هلندي وان اورد در مصاحبه با يك روزنامه تركمنستان اعلام كرد: «اين شركت، پروژه احداث جزيره مصنوعي در سواحل درياي مازندران را به مقامات تركمنستان ارايه كرده است.» به گفته او، اين جزيره به نحوي طراحي شده تا نشان ملي كشور تركمنستان به گونه‌اي‌ برجسته‌ بر آن ترسيم شود. درعين حال فضا و امكانات براي احداث ساختمان‌هاي مورد نياز درآينده نيز درنظر گرفته شده است.

هفکنشيد با اشاره به تخصص و پيشينه کشور هلند در احداث جزيره هاي مصنوعي يادآور شد که همزمان با افزايش جمعيت جهان بسياري از کشور نيازمند به فضا و زمين بيشتر براي تامين نيازهايي چون مسکن، تجارت، توليد وتجارت و نيز تفريح و شادي هستند. در چنين شرايطي ما بسيار خرسنديم که شرکت تابعه ما به عنوان شرکتي شاخص در ايجاد تحولات بزرگ که هم اکنون در صنعت ساختمان ترکمنستان جاري است، مشارکت دارد.

بنا به همين گزارش کشور ترکمنستان اعلام کرده است که با توجه به قصد احداث و توسعه برخي زيرساخت هاي نوين دراين کشور، با موجي از طرح ها و مناقصه هاي بين المللي براي ساخت و تامين تسهيلات و نيز طراحي ساختارهاي متعدد در صنعت توريسم، ورزش، سلامت، تفريح و سرگرمي و ديگر اهداف مورد مواجه شده است.

اين درحالي است که در آغاز اعلام عمومي اين طرح در سال 2009 سرمايه گذاري هاي خارجي محدود به چند کمپاني ترک و کمپاني هاي سرمايه گذاري روسيه بود که کار ساخت چند هتل ديگر در اين مجموعه را نيز بر عهده داشتند.

طرح احداث جزيره مصنوعي تنها بخش کوچکي از يک پروژه بزرگ است که از سال 2009 با اختصاص 5 ميليارد دلار از سوي کشور ترکمنستان براي احداث محوطه اي توريستي آغاز شده است .

دراين طرح که به طرح آواز يا طرح لاس و گاس ترکمنستان شهرت دارد،قرار است حدود 10 تا 15 منطقه تفريحي و هتل داري در سطح استانداردهاي جهاني ساخته شود.

همچنين احداث پارک هاي آبي، باشگاه هاي ورزشي و قايق سواري، رستوران ها، مکان هايي براي چادر زدن، پارک هاي تفريحي، و مراکز خريد ، احداث يک رودخانه مصنوعي نيز که به طول 7 کيلومتر از ميان اين منطقه گذر مي کند، از ديگر بخش هاي اين برنامه گسترده توريستي است.

در اين طرح امکانات لازم براي تامين زيرساخت هايي چون فرودگاه، بزرگراه، نيروگاه برق توربين گازي، امکانات شيرين سازي آب، تصفيه خانه، و نيز سيستم آبرساني ديده شده است. بندرگاه نيز مدرن سازي و مسير هاي آبي آن به قايق ها و کشتي هاي تفريحي مجهز خواهد شد.

درصورت اجراي طرح احداث کازينوها و ديگر مجموعه هاي تفريحي، قرار است نمونه اي از شهر لاس وگاس در ترکمنستان ايجاد شود. به منظور ايجاد فضا براي فاز پاياني طرح آوازا قرار است شهر قديم ترکمن باشي نيز به نقطه اي ديگر منتقل مي شود.

منابع تامين مالي اين پروژه بزرگ منابع هنگفت گاز در کشور ترکمنستان است که چهارمين ذخاير گاز جهان را داراست. با توجه به اين منابع عظيم گاز ترکمنستان کشور پردرآمد و ثروتمندي محسوب مي شود.

بيشتر ذخاير نفتي اين کشور در غرب آن و از جمله در بستر درياي مازندران متمرکز شده‌است. ذخاير گاز طبيعي تقريباً در سراسر خاک اين کشور پراکنده‌است که بخشي از آن را نيز به ايران صادر مي کند.