به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۸، ۱۳۹۰

احمدی نژاد همراه با 'رهبران جریان انحرافی' عازم سازمان ملل شد
بقایی و مشایی از همراهان احمدی نژاد در سفر نیویورک هستند
روز دوشنبه، ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر)، محمود احمدی نژاد در راس هیاتی متشکل از چند تن از اعضای دولت به منظور سخنرانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شد و به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، پس از آن از چند کشور دیگر نیز دیدن خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - همراهان آقای احمدی نژاد در این سفر عبارتند از:
 اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، حمید بقایی، معاون رئیس جمهوری در امور اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، علی سعید لو، معاون رئیس جمهوری در امور بین الملل، مجتبی ثمره هاشمی، مشاور رئیس جمهوری و مریم مجتهد زاده، مشاور رئیس جمهوری و رئیس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری.
همچنین علی اکبر صالحی، وزیر خارجه، مجید نامجو، وزیر نیرو، مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم آقای احمدی نژاد را در این سفر همراهی می کنند.
آقای احمدی نژاد از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ هر ساله در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی داشته و یک بار نیز برای شرکت در اجلاس بین المللی خلع سلاح به این شهر سفر کرده است.

نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر افتتاح می شود و معمولا رهبران و یا مقامات ارشد کشورهای عضو در جلسات آن به ارائه دیدگاه های خود می پردازند.به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای احمدی نژاد در طول اقامت در نیویورک، علاوه بر ملاقات هایی با مقامات شرکت کننده در اجلاس، با اساتید و دانشجویان د انشگاه کلمبیا دیدن می کند و در جمع ایرانیان مقیم آمریکا سخنرانی خواهد داشت.این خبرگزاری در مورد دیدار محمود احمدی نژاد با استادان و دانشجویان دانشگاه کلمبیا جزئیات بیشتری را منتشر نکرده است اما حضور آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا در جریان دیدار او از نیویورک در سال ۱۳۸۶ با واکنش تند مخالفان دیدگاه های او و منتقدان وضعیت حقوق بشر در ایران همراه بود.

هنگام حضور آقای احمدی نژاد در این دانشگاه، رئیس دانشگاه طی سخنانی وی را "دیکتاتوری حقیر" خواند و دیدگاه ها و سیاست های دولت او را توهینی به ملت ایران توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، آقای احمدی نژاد در بازگشت از نیویورک از ونزوئلا، موریتانی و سودان نیز دیدن می کند.

در سفر به ونزوئلا، محمود احمدی نژاد از هوگو چاوز، رئیس جمهوری این کشور که برای درمان سرطان تحت مداوا قرار گرفته، عیادت به عمل می آورد و همراه او در مراسم امضای اسناد کمیسیون مشترک دو کشور حضور می یابد

همراهی "رهبران جریان انحرافی"در حالیکه در روزهای اخیر، چند رسانه خبری در ایران همراهی اسفندیار رحیم مشایی در سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک را با تردید تلقی کرده بودند، آقای احمدی نژاد نه تنها رئیس دفتر بلکه رئیس نهاد ریاست جمهوری را نیز به عنوان اعضای اصلی هیات همراه خود به نیویورک برده است.

از زمان بروز اختلاف نظر بین آقای احمدی نژاد و آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بر سر برخی انتصابات دولتی، منتقدان اصولگرای دولت شماری از نزدیکان رئیس جمهوری به خصوص آقایان مشایی و بقایی را هدف حملات تند قرار داده و از آنان به عنوان رهبران "جریان انحرافی" نام برده اند.

برخی از شخصیت ها و رسانه های اصولگرا، که شماری از آنها پیشتر از حامیان تندرو دولت آقای احمدی نژاد بوده و سرکوب خشونت آمیز مخالفان او را توصیه می کردند، در ماه های اخیر گاه حتی خواستار بازداشت و مجازات اعضای "جریان انحرافی" شده اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در مراسم بدرقه آقای احمدی نژاد، علی اکبر ولایتی، مشاور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی به نمایندگی از طرف آیت الله خامنه ای در فرودگاه حضور یافت هر چند معمولا در گذشته، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی در مراسم بدرقه رسمی از رئیس جمهوری شرکت می کرد.

مشخص نیست که آیا رهبر جمهوری اسلامی در تعیین ترکیب هیات همراهان رئیس جمهوری و تهیه متن سخنرانی او دخالتی دارد یا نه اما تا پیش از بروز اختلافات اخیر، آیت الله خامنه ای در مواردی از رفتار و اظهارات آقای احمدی نژاد در سفرهای خارج به شدت ابراز شادمانی کرده بود.

آیت الله خامنه ای در سخنانی گفته بود که در مقایسه با دولت های قبلی، نسبت به روش و سخنان محمود احمدی نژاد طی سفرهای خارجی اطمینان دارد و سال گذشته نیز سخنرانی آقای احمدی نژاد در سازمان ملل و انتقاد او از شرایط زندگی مردم آمریکا را ستود و گفت که وی "حقایقی را در سفر پر کار و پر مغز خود به سازمان ملل" بیان داشت.

به گزارش سایت ریاست جمهوری، آقای احمدی نژاد قبل از عزیمت به سوی نیویورک، در سخنانی در تهران محورهای اصلی سخنرانی خود در جریان این سفر را بیان داشت و گفت که یکی از مهمترین هدف های او در این سفر، ارائه "طرح اصلاح مدیریت جهانی" است.

در مورد سفر به ونزوئلا، آقای احمدی نژاد ضمن توصیف هوگو چاوز به عنوان "انسانی انقلابی و شجاع که همواره به دنبال عزتمندی و مبارزه با سلطه گران و مستبدان بوده است" گفت که جمهوری اسلامی و ونزوئلا پروژه های مشترکی دارند که در طول این سفر مورد تبادل نظر قرار می گیرد.