به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۹۰

شش سال زندان و ده سال محرومیت از وکالت
حکم دادگاه تجدیدنظر نسرین ستوده 
طی هفته‌های گذشته کاهش حکم نسرین ستوده به شش سال زندانبه صورت شفاهی اعلام شده بود، اما این حکم به صورت رسمی به مینا جعفری که وکالت وی را بر عهده دارد ابلاغ شده است. وکیل دیگر وی عبدالفتاح سلطانی از هفته گذشته بازداشت شده و در زندان اوین به سر می‌برد.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» بر اساس حکم دادگاه تجدید نظر در شعبه ۵۴ ستوده به شش سال زندان تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه‌ی وکالت محکوم شده است. همچنین حکم ممنوعیت خروج از کشور به مدت ۲۰ سال که در حکم اولیه آمده بود حذف شده است.

بر اساس حکم صادر شده در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی نسرین ستوده وکیل دادگستری به ۱۱ سال زندان تعزیری، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شده بود. این حکم بر پایه اتهاماتی همچون «تبایغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» صادر شد.

ستوده در دادگاهی دیگر به اتهام عدم رعایت حجاب اسلامی نیز به جریمه نقدی محکوم شده بود.

ستوده از شهریور ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت و اکنون در بند عمومی زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. این وکیل برجسته حقوق بشر طی چهار هفته‌ی گذشته در اعتراض به بدرفتاری با اعضای خانواده‌اش به ملاقات نرفته است.

نسرین ستوده متولد سال ۱۳۴۲ حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال اجتماعی است. او عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان و انجمن حمایت از کودکان بوده و وکالت پرونده‌های بسیاری از فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، کودکان قربانی ِ کودک آزاری و کودکان در معرض اعدام را برعهده داشته‌ است. ستوده در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه حقوق بشر «سازمان حقوق بشر بین‌الملل» شد.

ستوده کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل خود را از دانشگاه شهید بهشتی گرفته و از سال ۱۳۷۰ به فعالیت مطبوعاتی در نشریه «دریچه گفتگو» پرداخته‌ است. وی با روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز و مجله آبان و… همکاری داشته و در آن‌ها مقالاتی منتشر کرده است.

وی همچنین وکالت شمارى از زندانیان سیاسى را که در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهورى سال گذشته در ایران زندانی شده‌اند را بر عهده داشته است.